Sebastian Vettel leeft het goede leven. Hier en daar doet hij wat voor het goede doel en het milieu en zo nu en dan rijdt hij in zijn eigen Williams FW14B en McLaren MP4/8. Hypocriet voor iemand die zo begaan is met het klimaat? Nee, de V10 in de Williams F1-auto en V8 in de historische McLaren lopen op synthetische brandstoffen.

De partij die de peut levert, is P1 Fuels. Er zijn geen aanpassingen gedaan aan de dertig jaar oude Williams en McLaren. In theorie zou de F1 dus tien- en achtcilinders op synthetische brandstof kunnen gebruiken. P1 Fuels wil de toekomstige F1-auto’s met synthetische brandstof voeren. Zou dat kunnen betekenen dat de V10- en V8-motoren in de F1 terugkomen?

P1 Fuels is in gesprek

Voorlopig mag het Saoedische staatsbedrijf Aramco het onderzoek naar synthetische brandstof voor de F1 doen. Dat wil niet zeggen dat P1 Fuels het erbij laat zitten. Benjamin Pochammer is de uitvoerende baas van P1 Fuels. Hij bevestigt tegenover Motorsport.com dat het bedrijf in gesprek is met de F1. Aramco heeft wel de titel ‘exclusieve partner’, maar dat wil niet zeggen dat alleen dat bedrijf brandstof mag leveren aan de teams.

‘In de F1 kan iedereen met verschillende brandstofbedrijven werken’, zegt Pochammer. Dat klopt: zowel nu als na 2025 mogen de teams zelf een leverancier voor brandstoffen aandragen. Gedurende een seizoen mag een team ook van leverancier wisselen. Zolang de leverancier goedgekeurd wordt door de FIA mag dat bedrijf synthetische brandstof leveren. P1 Fuels levert al synthetische brandstoffen aan de WRC en het wereldkampioenschap karten. Het bedrijf werkt ook samen met Nissan, Ford en Toyota.

Wel of geen V10- en V8-motoren in 2026?

Helaas staat in het reglement voor 2026 dat de teams gebruik moeten maken van 1,6-liter V6-motoren. Merken als Audi tekenden voor deze regeltjes, dus we gokken niet dat de F1 ermee wegkomt om nu nog de boel om te gooien. Het zou wel een mooie kans zijn om alle teams weer op nul te laten beginnen. Wie is er dan ineens dominant?

Maar na 2026? Wie weet. Automerken zijn druk bezig met alles elektrisch te maken. De ontwikkelingen van verbrandingsmotoren op het circuit hebben dan weinig betrekking meer op straatauto’s, dus waarom zou het dan geen V10 of V8 kunnen zijn? Voor de uitstoot maakt het met synthetische peut ook niet uit. Bovendien zullen liefhebbers in de elektrische toekomst snakken naar een beetje benzineherrie.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear