Met nog vijf races en twee sprintraces te gaan in 2024 loopt Max Verstappen na de GP van Amerika ietsjes uit op z’n directe concurrent Lando Norris. Na een belachelijk lange pauze van zowat een maand – fijn voor de coureurs, matig voor de fans – was Austin afgelopen weekend het toneel van de Formule 1.

Vooraf waren de verwachtingen hooggespannen, want iedereen vroeg zich af of Red Bull de auto van Verstappen weer op de rit zou hebben. Of niet. De eerste vrije training van afgelopen vrijdag ging aardig, met een derde tijd voor Max, waar Norris de vierde tijd noteerde. Verrassend daar: beide Ferrari’s op plek 1 en 2.

Sprintracepunten

Op vrijdagavond onze tijd klokt Verstappen de snelste tijd in de kwalificatie voor de sprintrace van zaterdag. Russell start vanaf plek 2, Leclerc vanaf 3, Norris vanaf 4. Die sprintrace op zaterdag wint Verstappen – hij stuift bij de start weg en wordt niet echt meer bedreigd.

Norris heeft het lastig om zijn dominantie van een maand geleden terug te vinden en wordt derde, achter de Ferrari van Carlos Sainz. Verstappen pakt dus 8 WK-punten bij die sprintrace, Norris pakt er 6. Leclerc wordt vierde, Russell vijfde.

Kwalificatie voor de GP van Amerika

Zaterdagavond/nacht stappen de coureurs weer in om te bepalen wie er zondag waar start. Waar de meeste Europese fans langzaam tegen de slaap beginnen te knokken, perst Norris er een paar puike rondjes uit. Sterker, hij zet de snelste tijd neer. Verstappen is ook echt goed op dreef, maar zijn laatste rondje wordt verprutst doordat Russell de baan af gaat. Gele vlag, weg snelle rondetijd voor Max.

Maar z’n voorlaatste snelle ronde is goed genoeg voor startplek 2 op de grid, gevolgd door Sainz, Leclerc, Piastri, Gasly, Alonso, Magnussen, Pérez en Tsunoda. Hamilton is al het hele weekend in gevecht met zichzelf en start als zeventiende, George Russell mag door z’n avontuurtje in de grindbak vanuit de pitstraat starten.

Race op Austin vol spektakel

De start van de race op zondag is waanzinnig om te zien. Norris is goed weg vanaf z’n pole-plek, maar Verstappen weet nog in de eerste bocht naast Norris te komen. Ze gaan beiden wat wijd om elkaar niet aan te tikken, waarop Leclerc vanaf z’n vierde plek ineens ‘onderlangs’ beide auto’s inhaalt. En hij is ook gelijk los en weg.

Carlos Sainz laat vervolgens zien dat Ferrari ook gewoon serieus meedoet, want die begint aan de billen van Verstappen te knagen. Ja, Norris is door dat tumult in de eerste bocht teruggevallen naar plek 4. Uiteindelijk weet Verstappen de aanvallen van Sainz af te slaan, en de Spanjaard haakt even af door technische problemen. Die later plots verholpen zijn zodat hij de race – met succes ook – kan uitrijden.

Red Bull is beter, maar niet goed genoeg

Verstappen kan Leclerc dus niet volgen, en omdat de meeste teams besluiten om een éénstopsstrategie te hanteren, wordt het daarna echt leuk. Maar niet voor Verstappen. Zijn auto wil op de harde band, die door iedereen na de pitstop wordt ingezet om de race uit te rijden, niet vooruitkomen. Sainz neemt de tweede plek over en Norris, die als laatste naar nieuwe banden gaat, ramt z’n McLaren de baan over op jacht naar Verstappen.

Met nog een ronde of negen te gaan zit Norris aan Verstappens staart, en uiteindelijk gooit ie zijn auto ernaast en ervoorbij. Want hij is echt sneller. Wat maar aangeeft dat Red Bull de auto van Max nog niet strak heeft staan – in ieder geval niet op de snelle harde banden. Pech voor Norris is dat Max hem weinig ruimte laat bij de inhaalactie buitenom waardoor Lando buiten de baan raakt, waar asfalt ligt. En daardoor een stukje kan ‘afsnijden’ en voor Max weer de baan op komt.

Een-tweetje voor Ferrari in de GP van Amerika

‘Leaving the track and gaining an advantage.’ Dat besluiten de baancommissarissen over de actie van Norris, na een paar rondes. McLaren is nog niet helemaal gewend aan vooraan meestrijden, dus reageren ze eigenlijk niet goed. Normaal geef je de gewonnen positie terug als je die onrechtmatig hebt verkregen. Dan had, in dit geval, Norris nog wat rondjes de tijd gehad om Max nog een keer in te halen, nu wel op de baan. Maar Norris bleef voor Max rijden en kreeg daardoor een tijdstraf van 5 seconden aan z’n raceoverall.

Het gevolg: Max belandt met de twee Ferrari’s op het podium en Norris wordt vierde. Dus 12 WK-punten voor Norris en 15 voor Max. Verstappen pakt in Austin dus 5 punten meer dan Norris, en staat met nog vijf races te gaan nu 57 punten voor op de Brit in het kampioenschap. Mag jij lekker gaan rekenen hoeveel keer Max dan niet hoeft te winnen en Norris wel, en met punten voor de snelste raceronde, enzovoort. Oh, niet te vergeten: knap resultaat van Ferrari.

Dit zijn de resterende races van de Formule 1 2024

Zet in je agenda, want het kan nog spannend worden:

  • GP van Mexico – zondag 27 oktober
  • GP van Brazilië – zondag 3 november
  • GP van Las Vegas – zondag 23 november
  • GP van Qatar – zondag 1 december
  • GP van Abu Dhabi – zondag 8 december

En de uitslag van de GP van Amerika

1C. Leclerc – Ferrari
2C. Sainz – Ferrari
3M. Verstappen – Red Bull Racing
4L. Norris – McLaren
5O. Piastri – McLaren
6G. Russell – Mercedes
7S. Pérez – Red Bull Racing
8N. Hülkenberg – Haas F1 Team
9L. Lawson – RB F1 Team
10F. Colapinto – Williams

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)