Na goed verdedigingswerk vlak na de start tegen Leclerc kon Max Verstappen gisteren eenvoudig naar de overwinning rijden. Oké, Lewis Hamilton kon nog even aanhaken, maar aan het eind van de sprintrace kwam Verstappen 9,5 seconden eerder over de finish dan zijn concurrent. Vandaag krijgt Verstappen het in de beginfase waarschijnlijk lastiger tijdens de GP van Amerika 2023.

Bij de kwalificatie kwam Verstappen niet verder dan een zesde plaats. Daarbij moet wel gezegd worden dat de laatste ronde van Verstappen goed was geweest voor pole position, maar hierbij geen hij over de track limits. Vooraan start Leclerc van de eerste plaats gevolgd door Norris, Hamilton, Sainz en Russell. Hoe snel weet Verstappen zich naar voren te rijden? Daar gaan we nu achter komen!

Start van de GP van Amerika 2023

Lando Norris heeft een raketstart waar Leclerc geen antwoord op heeft. Je zou denken dat Leclerc geleerd heeft van de start van de sprintrace waarbij Verstappen ook slechter weg was dan Leclerc, maar de Red Bull toch de leiding wist te houden. Norris zet zijn geweldige start door. Het gat naar achteren groeit naar 2,5 seconden na drie rondjes.

Nog even terug naar de openingsronde. Max Verstappen is goed weg en schuift op naar P5 ten koste van Russell. Aan de buitenkant van de eerste bocht komt Verstappen, Hamilton tegen. De Mercedes is niet van plan Verstappen veel ruimte te geven en blijft voor de Nederlandse coureur. Hierdoor komt Verstappen onder druk te staan van Piastri. De jonge Australiër prikt wat bij Verstappen, maar die zwicht niet.

Ook tijdens de eerst ronde krijgt Esteban Ocon een tik van Piastri. Alpine meldt bij de Franse coureur dat er schade is aan de sidepod. Het letsel is dermate groot dat Ocon veel trager is dan de auto’s achter hem. In rondje vijf is Ocon zelfs teruggevallen naar de laatste plaats. In diezelfde vijfde ronde pakt Verstappen, Sainz voor P4.

De top vijf binnen zeven seconden

Een ronde later schuift Hamilton op naar de tweede plaats. Hij haalt Leclerc vrij eenvoudig in na het lange rechte stuk. Hier sluit Verstappen dan weer bij aan. Hij rijdt anderhalve seconde achter Leclerc. Vooraan heeft Norris inmiddels een gat geslagen van ruim drie seconden. Het is nu zaak om de banden overeind te houden en toch snel genoeg te blijven.

Het geluk van Norris is dat de concurrentie achter hem flink aan het stoeien is. Hierdoor verliezen de achtervolgers tijd op Norris die in vrije lucht rijdt. Helemaal achteraan brengt Ocon zijn auto naar binnen. Wanneer de Alpine in de pitbox wordt geduwd, zien we het grote gapende gat in de zijkant van de auto. Logisch dus dat Ocon zoveel tijd verloor.

Verstappen in de Ferrari-sandwich

Terug weer naar het duel vooraan. Na tien van de 56 ronden heeft Norris een gat van drie seconden en Hamilton van twee seconden. Leclerc op plaats drie houdt de boel een beetje op. De boel is in deze Verstappen en Sainz. Doordat Verstappen wordt opgehouden door de Ferrari voor hem kan de Ferrari achter hem aanhaken.

Ook in de tiende ronde komen we erachter dat de auto van Piastri meer schade heeft dan gedacht. Het team vraagt aan de coureur om de auto naar binnen te brengen. Naast Piastri komen er nog wat auto’s naar binnen, maar dat is om banden te wisselen. Inmiddels zet Verstappen zijn eerste aanval in ronde 11 in op Leclerc.

Ook Verstappen gebruikt het lange rechte stuk om dichtbij te komen. In de remzone rijden de twee auto’s schouder-aan-schouder. Verstappen laat weinig ruimte over aan de buitenkant voor Leclerc, maar hier krijgt hij geen tik voor op zijn vinger. Een hard, maar fair duel denkt de wedstrijdleiding.

Hamilton verkleint het gat naar Norris

Het consistente tempo van Lando Norris lijkt in ronde vijftien trager te worden. Per ronde snoept Lewis Hamilton wat tienden van seconden af en ziet de oranje auto voor hem steeds groter worden. Hamilton krijgt nog geen druk van Verstappen achter hem. Die zit op vierenhalve seconden achter de Mercedes-coureur.

Daar heeft Verstappen genoeg van. In ronde zeventien haalt Red Bull de kampioen naar binnen en wisselt van de mediums, naar de mediums. Hierna moet Verstappen dus nog een pitstop maken, omdat je op twee verschillende bandentypes moet rijden. Verstappen is de eerste van de kopgroep die naar binnen komt. Een rondje later komen ook Norris, Sainz en Pérez naar binnen.

Norris wisselt trouwens naar mediums naar de harde band. Hij mag de race dus op deze bandenset uitrijden. Hamilton gaat nog wat rondjes door om zijn stint te verlengen en aan het eind nieuwere banden te hebben. Toch komt Hamilton al in de 21e ronde binnen. Hij gaf ook al over de boordradio aan dat hij niet veel langer door kon op de oude banden. Na zijn pitstop valt Hamilton ook achter Verstappen terecht. Niet wat hij had gewild.

Norris vs Verstappen

Na de pitstop lijkt de strijd om de eerste plaats vandaag te gaan tussen Lando Norris en Max Verstappen. De McLaren heeft het initiatief, zowel op de baan als bij de strategie. Norris rijdt na 24 van de 56 ronden, 2,5 seconden voor Verstappen. De Red Bull moet zoals gezegd nog naar binnenkomen en de McLaren niet. De rondetijden van de coureurs zijn nagenoeg gelijk, totdat Norris een fout maakt.

Norris remt te diep in de haarspeldbocht voor het lange rechte stuk. Hierdoor verkleint verstappen het gat naar iets meer dan een seconde. In ronde 26 mag Verstappens achtervleugel open op de daarvoor bedoelde stukken.

Twee ronden later zit Verstappen dicht genoeg om een aanval in te zetten en het is meteen raak. Op het allerlaatste moment duikt Verstappen aan de binnenkant van Norris. De Britse coureur komt nog langszij in de volgende bocht, maar daarvoor zit Verstappen alweer aan de binnenkant van de volgende bocht en weet dus gemakkelijk een speldenprikje van Norris af te wimpelen.

Norris laat Verstappen niet los

Het is nu belangrijk voor Lando Norris om zijn banden overeind te houden. Hij weet dat Verstappen nog een keer naar binnen moet komen. Het vervelende voor Norris is de comeback van Hamilton. De Brit is halverwege de race sneller dan de coureurs voor hem. Verstappen zal op zijn beurt zo lang mogelijk door willen om wellicht naar zacht te wisselen, maar dat lijkt te opportunistisch.

Klaarblijkelijk krijgt Norris het niet voor elkaar om de banden heel te houden. In ronde 35 brengt hij zijn Mclaren naar binnen voor een wissel van harde banden, naar harde banden. Die zagen we niet aan komen. Hij zet daarmee de deur open voor Verstappen om een bandenwissel te doen. En inderdaad, Red Bull haalt de kampioen binnen en wisselt naar hards.

De stop van Verstappen is niet geweldig, maar hij komt wel voor Norris terug de baan op. Met de nieuwe banden heeft Norris initieel moeite om er temperatuur in te krijgen. Nadat Verstappen, Leclerc inhaalt voor P1 zit Norris ongeveer een seconde achter Verstappen. Dit is het moment om aan te haken bij Verstappen als Norris nog kans wil maken op de overwinning.

Norris heeft nog een extra troef in handen en dat zijn de remmen van Verstappen. De hele race scheldt Verstappen over de radio over de remmen die volgens hem niet werken zoals ze gisteren deden. Maar ook dit is niet genoeg voor Norris om het Verstappen moeilijk te maken. Inmiddels komt Hamilton op zijn mediums steeds dichterbij.

Norris en Hamilton strijden om P2

Tien ronden duurt de GP van Amerika 2023 nog. Verstappen en Hamilton rijden ongeveer dezelfde tijden terwijl Norris een tiende of drie, vier per seconde trager is. De gaten: Verstappen naar Norris, 3,7 seconden en Norris naar Hamilton is anderhalve seconde. Twee ronden later zit Hamilton op de staart Norris.

De McLaren-coureur doet er alles aan om Hamilton achter zich te houden, maar uiteindelijk gaat Hamilton voorbij aan Norris. Hamilton zal blij zijn dat hij Norris heeft ingehaald, maar vervolgens ziet hij het gat naar Verstappen: vijf seconden. Met nog zes ronden te gaan moet Hamilton nu een seconde per ronde sneller worden dan Verstappen. Dat lijkt onmogelijk, maar vergeet het remprobleem van Verstappen niet.

Intussen heeft Alonso problemen met zijn achterwielophanging. De schade is schijnbaar zo groot dat Alonso het einde van de race niet haalt. Vooraan kruipt Hamilton eerst met een paar tienden van een seconde dichterbij Verstappen, maar hoe meer ronden we rijden, hoe meer tijd Hamilton wint. Verstappen windt zich op om het praten van zijn engineer tijdens het remmen.

Hamilton vs Verstappen

Bij het ingaan van de laatste ronde is het verschil tussen P1 en P2 1,8 seconden en het krimpt alleen maar. Op het lange rechte stuk is het gat anderhalve seconde en dus geen DRS voor de Mercedes. Verstappen krijgt van een achterblijver DRS wat het gat weer naar 1,8 seconde brengt. Uiteindelijk is het niet genoeg voor Hamilton. Max Verstappen kwam van de zesde plaats, zag zijn kans schoon en overwon de GP van Amerika 2023.

Update 02.30 uur: Na de race zijn Lewis Hamilton en Charles Leclerc gediskwalificeerd. De skid blocks aan de achterkant van de auto’s – die ook zorgen voor de vonken onder F1-auto’s – vielen na de race buiten de minimale afmetingen. Volgens een Mercedes-woordvoerder komt dit door het hobbelige circuit. Hoe dan ook, hieronder vind je de nieuwe uitslag waarbij Hamilton en Leclerc dus wegvallen.

Uitslag van de GP van Amerika 2023

  1. Verstappen
  2. Norris
  3. Sainz
  4. Pérez
  5. Russell
  6. Gasly
  7. Stroll
  8. Tsunoda
  9. Albon
  10. Sargeant
  11. Hülkenberg
  12. Bottas
  13. Zhou
  14. Magnussen
  15. Ricciardo
  16. Alonso
  17. Piastri
  18. Ocon

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)