Volgens het Nationaal Media Onderzoek keken er op zondagavond 280.000 Nederlanders naar de herhaling van de GP van Monaco op Viaplay TV. Hoeveel er daarvan ook daadwerkelijk wakker wisten te blijven, is niet bekend. De race in Monte Carlo leverde prachtige beelden en een nog mooiere winnaar op, maar daar houden de positieve woorden dan ook op. Gelukkig belooft de volgende race wel een spektakelstuk te worden.

De F1 is nog maar net terug van in Europa en vliegt nu weer terug naar Noord-Amerika voor de GP van Canada. Sinds 1978 wordt de GP van Canada – op een aantal overgeslagen edities na – verreden op het kunstmatige eiland Île Notre-Dame in Montréal aan. Het circuit werd in 1982 vernoemd naar de in dat jaar overleden Canadese F1-coureur Gilles Villeneuve.

Wat moet ik weten over de GP van Canada 2024?

Het circuit is 4,4 kilometer lang, heeft zes bochten naar links en acht naar rechts. Doordat de bochten elkaar in rap tempo opvolgen, is de gemiddelde snelheid van een rondje een van de traagste van het seizoen. Mechanische grip, aangevuld met een flinke portie neerwaartse druk, is daarom van groot belang, maar vergeet niet wat topsnelheid over te houden voor het lange stuk na bocht tien.

Drie DRS-zones zouden inhalen makkelijker moeten maken, maar dan moet de DRS-flap wel open mogen… | Foto: © Mercedes

Dit jaar belooft downforce nog belangrijker te zijn voor de auto’s en coureurs. Er worden flinke bakken regen voorspeld, maar daarover straks meer. Voor Red Bull Racing is er nieuws te melden dat positief kan uitvallen. De complete baan is dit jaar opnieuw geasfalteerd. Het doorgaans hobbelige circuit kan daardoor wat vlakker zijn. Oneffenheden in de baan zijn voor Red Bull een grote uitdaging geweest bij de afgelopen races. Wellicht dat de nieuwe asfaltlaag wat helpt.

Voor wie staat er veel op het spel?

Max Verstappen heeft afgelopen weekend flink ingeleverd op zijn voorsprong op Charles Leclerc. Het verschil tussen de nummer één en twee is nu 31 punten. Er is nog geen man overboord, maar veel meer resultaten zoals die in Monaco kan de regerend wereldkampioen niet gebruiken. Sergio Pérez is door zijn uitvalbeurt teruggezakt naar de vijfde stek, maar ach, hij heeft zijn contractverlenging binnen, dus kennelijk is Red Bull tevreden met de prestaties van de Mexicaanse coureur.

Verder zullen er meer ogen op Alpine gericht zijn dan normaal. Esteban Ocon moest na zijn fout in Monaco het boetekleed aan en kreeg begin deze week zelfs de zak. Tot overmaat van ramp moet Ocon zijn stoel bij de eerste vrije training afstaan aan de reservecoureur, Jack Doohan. Die zal zichzelf in de kijker willen rijden bij Alpine om volgend jaar het oude stoeltje van Ocon te vullen.

Wat zegt Max Verstappen?

‘Na een moeilijker weekend in Monaco ben ik deze week met het team op de fabriek geweest en in de simulator bezig geweest met de voorbereiding op de Grand Prix van Canada. Het circuit is heel uniek, heeft enkele old school kerbs en er zijn veel mogelijkheden om in te halen. Het is erg belangrijk om de auto goed af te stellen en een balans te vinden tussen de topsnelheid en een goede stabiliteit tijdens het remmen.’

Max vervolgt: ‘Het is altijd fijn om weer in Montréal te racen. De omgeving is uniek, de sfeer in de stad is geweldig en de fans zijn erg gepassioneerd. Tot slot is het geweldig nieuws dat Checo tot en met 2026 bij het team heeft bijgetekend en ik ben blij dat we de succesvolle samenwerking die we de afgelopen jaren hebben opgebouwd, kunnen voortzetten. Vorig jaar hebben we een recordseizoen gehad en het team is erg sterk, dus we kijken er naar uit om ook de komende twee jaar op dit succes voort te bouwen’, zegt Verstappen op Verstappen.com.

Hoe is het weer op het Circuit Gilles Villeneuve in Montréal?

Alle weerstations zijn het er vandaag over eens: er zal regen vallen in Montréal tijdens het raceweekend van de GP van Canada 2024. Met alleen de Ferrari Challenge-klasse en Porsche Carrera Cup North America in het voorprogramma zijn er niet veel auto’s die de baan droog kunnen rijden voor de F1. Daar krijgen de coureurs volgens de voorspellingen op vrijdag al last van.

Donderdag op vrijdagnacht regent het flink in Montréal en gedurende de dag blijft het bewolkt. In de ochtend tot aan VT1 valt er geen regen, net als tijdens de trainingssessie. De baan kan nog wel vochtig zijn. Tijdens de tweede vrije training regent het wel. Een dag later zien we hetzelfde beeld.

Tijdens de derde vrije training valt er voorafgaand wat regen, maar tijdens de oefensessie niet. De kwalificatie later op de middag wordt in de regen verreden. Op zondag is het driftvocht terug, ook bij de start van de race. Tijdens de GP beloven de hoosbuien alleen maar heftiger te worden. En nu maar hopen dat de GP van Canada 2024 überhaupt verreden wordt.

Hoe laat begint F1 in Canada?

Vrijdag 7 juni
1e vrije training: 19:30 uur – 20:30 uur
2e vrije training: 23:00 uur – 00:00 uur

Zaterdag 8 juni
3e vrije training: 18:30 uur – 19:30 uur
Kwalificatie: 22:00 uur – 23:00 uur

Zondag 9 juni
Race: 20:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)