Als Honda een gast was op je verjaardagsfeestje, dan was het de kerel die je in de keuken tegenkomt met een vers pilsje, terwijl hij al een uur geleden afscheid had genomen. ‘Toch te gezellig, dan maar ruzie thuis’, zou hij zeggen. Want Honda zou al lang vertrokken moeten zijn uit de F1, maar nu lijkt het erop dat ze weer helemaal willen terugkomen als motorenleverancier.

Koji Watanabe is de baas van Honda’s racetak. Hij zegt tijdens een presentatie voorafgaand aan het raceseizoen dat de F1 de goede richting ingaat: ‘Wij denken dat de toekomst van de F1 in lijn is met onze doelen, dus daarom hebben we ervoor gekozen om ons te registeren als motorenleverancier.’ Dit meldt Motorsport.com. De eerste stap voor Honda in 2026 in de F1 is dus gezet.

Gesprekken met F1-teams

Volgens Watanabe is er zelfs al gesproken met verschillende F1-teams: ‘Nadat we de registratie hebben gedaan, zijn we door verschillende F1-teams gecontacteerd.’ Hij wil niet te hard van stapel lopen: ‘Voorlopig hebben we geen concrete beslissingen of dat we wel of niet terugkomen in de F1.’ Nu is de vraag: als Honda wel voor F1 gaat in 2026, met wie gaan ze dan samenwerken?

Welke teams niet?

Naast het team van Max Verstappen is ook AlphaTauri meegenomen in de deal tussen Red Bull en Ford. Ferrari, Mercedes en Alpine zijn geen optie, omdat zij zelf motoren ontwikkelen. Wanneer Audi toetreedt in 2026, gaat dat merk ook zelf F1-motoren bouwen. McLaren denkt dan nog wel twee keer na voordat het een nieuwe deal aangaat met Honda. De samenwerking was in 2015, 2016 en 2017 geen succes.

Kleine kans op samenwerking

Het nieuwe Andretti-Cadillac zou een partner kunnen worden, al gaat er het gerucht rond dat Alpine in gesprek is met de Amerikanen. Ook het andere team uit The States, Haas F1, lijkt geen kandidaat. Haas is zo close met Ferrari dat het een eigen hoek heeft in de fabriek in Maranello.

Aston Martin en Mercedes kunnen het ook goed met elkaar vinden. Mercedes levert naast F1-motoren ook V8-motoren voor de productiemodellen van Aston. Mercedes koopt in 2020 twintig procent van de aandelen van het merk. Die gaan elkaar dus niet zomaar loslaten.

Een nieuw/eigen team?

Honda zou natuurlijk ook oude dagen kunnen laten herleven met een eigen F1-team in 2026. De kans daarop lijkt nihil. Ten eerste vereist een eigen team een investering van 200 miljoen dollar aan inschrijvingsgeld. Daarnaast moet je geld stoppen in zaken als personeel en een hypermoderne F1-fabriek (die het liefst in Engeland staat).

Tot slot staan andere teams niet te springen om het prijzengeld met elf teams te delen als Andretti-Cadillac erbij komt, laat staan met twaalf teams. Een nieuwe team opzetten of aansluiten bij een andere nieuwe inzending lijken dus niet mogelijk. Al blijft het allemaal koffiedik kijken en is het per slot van rekening de F1: alles kan. Maar wat kan er dan wel voor Honda?

Waar zouden wij ons geld op inzetten?

Net als Haas en Aston Martin, heeft Williams een nauwe relatie met de motorleverancier. Dat is wel te zien aan de aanstelling van James Vowles als teambaas van het Williams F1-team. Toch achten we de kans het grootste op een samenwerking voor Honda bij Williams. De twee kennen elkaar nog uit een succesvol verleden.

Van 1983 tot 1987 levert Honda motoren aan Williams. In de laatste twee jaren winnen Williams en Honda samen het constructeurskampioenschap. In 1987 wint Williams-coureur Piquet ook het kampioenschap bij de coureurs. Als er een samenwerking komt tussen Williams en Honda, dan hopen we dat de auto (qua kleuren) sterk lijkt op de auto uit de galerij.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear