
Lewis Hamilton wil zijn eigen speciale uitvoering van de Mercedes-AMG One bouwen. Zet je schrap voor een mogelijke ‘LH Edition’ met meer vermogen, meer geluid en een ander uiterlijk. Daar hebben we best oren naar. En Mercedes-AMG ook, zo beweert Hamilton.
De 1,6-liter V6-motor achterin de Mercedes-AMG One is dezelfde waarmee de vijfvoudig wereldkampioen zijn overwinningen binnensleepte. Een bonafide F1-motor moet voldoende zijn, zou je denken. Niet voor de F1-coureur, zo liet Lewis Hamilton weten aan TopGear. Hij ziet het wel zitten om een speciale uitvoering te maken die vernoemd is naar hem.
‘Ik heb nog niet in de auto gereden, maar ik heb de motor ontwikkeld. Daar ben ik best trots op’, vertelt hij. ‘Ik won het wereldkampioenschap met die motor. Het rij-karakter, het vermogen en de vermogensafgifte, daar heb ik aan meegeholpen.’
Mercedes overweegt een snellere AMG One
‘Ik wil een LH Edition doen. Ik heb Mercedes er al over gesproken en ze overwegen het. Het zou niet logisch zijn het niet te doen, aangezien we het wereldkampioenschap gewonnen hebben’, zegt de coureur. ‘Ferrari plakt altijd een World Championship-sticker op hun auto’s. Wij zouden trots moeten zijn op ons erfgoed en dat zou op de auto toonbaar moeten zijn.’
Hoe zou een snellere Mercedes-AMG One LH Edition eruitzien?
‘Ik zou de uitlaat veranderen om hem luider te maken. Ik zou Andy Cowell [hoofd motoren van Mercedes-AMG F1, red.] aansporen de auto iets meer vermogen te geven.’ Hou er rekening mee dat de Mercedes-AMG One al meer dan 1.000 pk uit de hybride aandrijflijn wringt.
‘Ik zou ook een paar dingen aan het uiterlijk veranderen,’ zegt Hamilton, ‘ik zou de bodykit iets aanzetten. Maar ik weet niet hoeveel ruimte ze me gunnen. Ik zou elke LH Edition persoonlijk kunnen ontwerpen met de koper. Dat zou een cool klusje zijn’, zegt hij lachend.
Tobias Moers, AMG-topman, vertelde onlangs juist tegen TopGear dat hij zijn klanten heeft beloofd maar één versie van de One te maken. ‘Dat is niet meer dan eerlijk’, aldus Moers. We zullen zien wie er aan het langste eind trekt…
Meer van TopGear


VIDEO: Zo ziet de nieuwe Mercedes-AMG One van Christijan Albers eruit

Christijan Albers pikt zijn nieuwe auto op: een Mercedes-AMG One

Dit schaalmodel van de Mercedes-AMG One is op afstand bestuurbaar

Mercedes-AMG gaat met de billen bloot bij documentaire over de One

Als Red Bull niet in de buurt is, kan Mercedes wel de snelste tijd op een F1-circuit pakken

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Dubieuze deepfakevideo van Lewis Hamilton gaat het internet over – check hem hier

Alles wat je moet weten om mee te kunnen praten over F1 op Zandvoort komend weekend

Hoe Hamilton voorkwam dat de nieuwe F1-film overdreven Fast & Furious-trekjes zou krijgen

Hoe laat begint F1 op Spa? En alles over de GP van België 2024

Hoe laat begint F1 op de Hungaroring? En alles over de GP van Hongarije 2024

Lewis Hamilton wint zenuwslopende GP van Groot-Brittannië 2024

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Kan de ‘benzine van de toekomst’ ervoor zorgen dat de V8 of V10 terugkomt in de F1?

Dit is de auto van de zaak van Max Verstappen, de nieuwe Red Bull RB21

Formule 1 kijken kost je 17 euro per maand en dan krijg je nog reclame ook

Robert Doornbos denkt dat dit team het kampioenschap gaat winnen in 2025 (en het is niet Red Bull)

Schelden is nu verboden in de Formule 1, drie keer raden wie nu de F1 catering gaat doen (en nee geen grap)
