‘Iedereen heeft een doelwit op hun rug’, zei Toto Wolff na het F1-seizoen van 2021. Mercedes was uit op revanche en een auto zonder sidepods moest het klusje klaren. Maar helaas, deze filosofie bleek niet te werken waardoor Mercedes achter Red Bull en Ferrari aan hobbelde. Ook in 2023 houdt Mercedes koppig vast aan dit ontwerp, maar daar lijkt de teambaas al na één race spijt van te hebben.
‘We kunnen onze auto in de prullenbak gooien’, zegt Toto Wolff tegenover het Oostenrijkse ORF. Volgens de teambaas van Mercedes wordt het lastig om Red Bull nog in te halen: ‘Er is één team mijlenver voor [de rest]. Ze spelen met de concurrentie, ze hebben niet eens bandenslijtage. We moeten de realiteit onder ogen zien en naar oplossingen zoeken.’
Waarom heeft Mercedes vastgehouden aan dit concept?
De progressie van de auto is volgens Wolff de reden om door te gaan met het ‘zeropod‘-concept: ‘Vorig jaar werd onze auto steeds beter en won hij nog een race. Daarom hebben we besloten om bij het concept te blijven.’ Kan Mercedes dan niet gewoon de sidepods terugbrengen? ‘Dat zou kunnen, maar je kunt niet simpelweg zijkasten op de auto monteren. Het gaat om de luchtstroom’, zegt Wolff.
Intussen loopt Red Bull alleen maar verder weg. Mercedes-coureur George Russell zei na de GP van Bahrein dat Red Bull onverslaanbaar is dit seizoen. Wolff denkt er precies zo over. ‘Na de eerste GP geloof ik ook dat ze dit jaar elke race zullen winnen’, zegt de teambaas. Maar misschien komt de conclusie wat vroeg: Bahrein is heel anders dan andere circuits.
Wolff over Aston Martin
Naast Red Bull en Ferrari lijkt Mercedes er dit jaar nog een concurrent bij te krijgen in de vorm van Aston Martin. Toto Wolff prijst het klantenteam om de stappen die gezet zijn: ‘Een jaar geleden werden ze 17e en 19e bij de training. We wisten dat Alonso sterk en gemotiveerd was, maar zelfs Lance Stroll reed vooraan met twee gebroken handen en een gebroken teen. Dat bewijst hoe goed de auto is. Ik heb nog nooit zo’n sprong in de F1 gezien.’
Reacties