Op een paar kleine veranderingen in het reglement na verandert niet veel aan de F1-auto’s in 2024. Dit maakt het voor de uitdagers van Red Bull Racing lastig om dichterbij Verstappen en Pérez te komen. Wat gaat de winnende strategie zijn: voortborduren op de bestaande auto of met een compleet nieuw concept voor de dag komen? Mercedes-teambaas Toto Wolff gaat voor de laatste optie.

Toto Wolff liet een paar dagen geleden duidelijk weten hoe hij in de wedstrijd zit. De teambaas zegt tegen Motorsport.com dat de Mercedes W14 ‘in de prullenbak’ eindigt, ook wanneer hij echt snel is. Met de prullenbak bedoelen ze dus dat ze voor volgend jaar met een nieuw ontwerp beginnen. De Mercedes W14 blijkt nog te vaak een ‘verrassingsdoos’ te zijn. Wolff zegt wel dat het team de kennis van de W14 meeneemt voor de nieuwe auto.

Lewis Hamilton bekijkt het precies andersom. Tegen hetzelfde autosportplatform zegt de coureur: ‘We gooien de auto natuurlijk niet in de prullenbak. Deze auto’s zijn meesterwerken’. Hamilton hecht sentimentele waarde aan de W14. ‘Tweeduizend mensen hebben zo hard gewerkt om deze [auto’s] te bouwen en ze zullen deel blijven uitmaken van onze geschiedenis en onze leercurve’.

De focus verleggen op 2024

Vooralsnog heeft Mercedes dit seizoen nog geen race gewonnen. De laatste keer dat het team geen overwinningen haalde, was in 2011. Voor je beeldvorming: toen zat Max Verstappen nog in de karts. Russell en Hamilton presteren dit jaar wel steeds beter. Of dat ligt aan de doorontwikkeling van de W14 of niet: het is in ieder geval een positief teken voor het team uit Brackley.

Mercedes zal intern al besproken hebben of de W14 in de prullenbak moet of niet. In augustus maakte technisch directeur Mike Elliot bekend dat het F1-team de focust heeft verlegd op de auto van 2024. Ook Red Bull gaf eerder toe dat de focus sinds juli niet meer op 2023 ligt, maar op 2024. We snappen het in het geval van beide teams wel.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)