Max Verstappen rijdt tot en met de kwalificatie een soeverein weekend. Op wat problemen met de versnellingsbak na, cruiset de regerend wereldkampioen door het weekend. Tijdens die kwalificatie zet Verstappen orde op zaken en pakt pole position. Teamgenoot Pérez heeft een baalweekend. Hij wordt genekt door technische problemen en persoonlijke fouten. Hij eindigt laatste. Red Bull werkt daarna nog aan de auto waardoor Pérez vanuit de pits start.

Achter Verstappen zit het veld ontzettend dichtbijelkaar. Als een duveltje uit een doosje verschijnt Mercedes bovenaan de tijdlijsten in het laatste deel van de kwalificatie. Het team van Hamilton en Russell verwacht niet zo sterk te zijn in de race, maar is Alonso of zijn de Ferrari’s sterk genoeg om het podium te halen? We gaan het zien tijdens de GP van Australië 2023.

Start

Max Verstappen komt niet geweldig van zijn plaats waardoor George Russell de leiding kan overnemen in bocht één. Vervolgens komen ook Carlos Sainz en Lewis Hamilton langszij. Verstappen weet Sainz achter zich te houden, maar Hamilton moet hij voor nu laten gaan. In diezelfde bocht raken Charles Leclerc en Lance Stroll elkaar. Leclerc spint en eindigt in de grindbak. Zijn uitvalbeurt zorgt voor een safety car.

Er is ook een geweldige start voor Alexander Albon in de Williams. Hij klimt op naar P6. Wanneer de saferty car naar binnengaat, is Russell weer goed weg. Hij slaat een gat met Hamilton en Verstappen die weer wat ruimte creëren richting Sainz. In de ronden die volgen, komen Hamilton en Verstappen dichterbij.

Tweede safety car in de achtste ronde

Het droomweekend van Albon eindigt in een nachtmerrie. In ronde acht verliest Albon alle grip in bocht zeven. Hij weet de auto niet op te vangen en eindigt in de bandenstapel. Hülkenberg weet de gestrande Williams maar net te ontwijken. Hierna volgt weer een safety car. Daar reageren onder andere Russell en Sainz op, terwijl Verstappen en Hamilton buiten blijven.

Degenen die op het asfalt blijven, hebben het voordeel, want niet veel later wordt de rode vlag gezwaaid. Dat komt door de hoeveelheid grind die op de baan ligt. Door de rode vlag mag iedereen van banden wisselen en zijn de pitstops van Russell en Sainz teniet gedaan. Nyck de Vries komt niet naar binnen en klimt naar P12. Bij de rode vlag wisselt het hele veld naar de harde band op Nyck de Vries en Logan Sargeant na.

Herstart

Na een interruptie van een minuut of tien mogen de auto’s weer de baan op. Bij de ronde naar de herstart rijden er ineens een aantal auto’s op wandelsnelheid. Daar zijn de coureurs erachter niet op berekend. Zij weten ternauwernood de tragere auto’s te omzeilen. Bij de staande start is Verstappen weer niet geweldig weg. Hamilton houdt daardoor gemakkelijk de leiding.

Daarachter is ook Russell weer goed weg. Hij gaat voorbij aan Stroll. Nog een stukje naar achter zet De Vries een inhaalactie in op Ocon. De Vries duwt de Franse coureur te ver naar buiten en raakt met zijn linkerachterwiel, het rechtervoorwiel van Ocon. De AlphaTauri wordt gelanceerd en komt met vier banden los van de grond. De Vries kan door, maar valt wel terug naar P17.

Verstappen zet orde op zaken

In de ronden die volgen heeft Hamilton geen antwoord op de hogere snelheid van Verstappen. In de derde DRS-zone gaat de regerend wereldkampioen gemakkelijk voorbij aan Hamilton. Daarna slaat Verstappen direct een gat van 2,5 seconden. Intussen klimt Russell op naar de vierde plaats. De progressie van Pérez valt nog wat tegen. Hij ligt na veertien rondes op de vijftiende plaats.

Het oerdegelijke Mercedes waarvan je maar weinig motorische problemen ziet, heeft nu wel zulke problemen. De motor van Russell tuft wat rook en vlammen uit de uitlaat en zorgt voor een DNF. Russell rijdt via het start/finish-gedeelte naar het einde van de pitstraat. Daardoor kan de auto snel weggehaald worden en is er alleen een virtuele safety car nodig.

Pérez en Sainz schuiven op

Inmiddels is de opmars van Pérez toch ingezet. Eén voor één haalt de Mexicaanse teamgenoot van Verstappen zijn concurrenten in. Hij maakt hierbij vooral gebruik van het extra snelheidsvoordeel op de rechte stukken van de Red Bull. Vlak voor de helft van de race rijdt Pérez voor het eerst de top tien in. Voor hem zet Carlos Sainz even Pierre Gasly te kakken. Sainz wacht tot het laatste moment en zet dan zijn auto aan de binnenkant van de Gasly. Een mooie move van de Ferrari-coureur.

In de tweede helft van de race worden de gaten wat groter en is er wat minder actie. Verstappen doet vooraan wat hij moet doen. Hij verbetert ronde na ronde de snelste tijd. Dat, tot de 47ste ronde. Dan zien we plots Verstappen door het gras gaan. In de op een na laatste bocht blokkeert Verstappen zijn linkervoorwiel en schiet even door. Het gat naar achter is groot genoeg, dus het levert geen problemen op, maar Verstappen en Red Bull zijn wel wakker geschud.

Achter Verstappen vermoedt Hamilton dat Alonso nog naar binnen moet voor een pitstop. Alonso vult constant de spiegels van Hamilton waardoor de zevenvoudig wereldkampioen wat zenuwachtig wordt. Maar Alonso hoeft helemaal niet naar binnen. Met nog elf ronden te gaan, zet Alonso de snelste raceronde neer. Het gat naar Hamilton blijft constant rond de 1,2 seconde zitten.

Magnussen zorgt voor mini-sprintrace

Na zijn momentje laat Verstappen zien dat er geen reden tot paniek is. Hij herpakt de snelste raceronde. Tot de laatste ronden blijft Alonso pushen om voor de tweede plaats. En dan is er plots het beeld van Magnussen die een band mist. Met nog vier ronden te gaan, schiet Magnussen een stukje door aan het einde van de eerste bocht en raakt de muur. De wedstrijdleiding besluit met nog twee ronden te gaan om de rode vlag te zwaaien.

Nog meer chaos

Tijdens de rode vlag wisselen alle overgebleven auto’s over op de zachte band. Alle brokstukken zijn opgeruimd en we gaan voor derde keer een staande start houden. De lampen gaan uit en de chaos breekt voor de derde keer uit. Intussen is Verstappen gezien. Achter hem tikt Sainz, Alonso in de rondte, Nyck de Vries wordt er in de eerste bocht afgereden door Sargeant en Pérez schiet door.

De relatie van de Alpine-coureurs zal na deze race ook niet beter worden. Gasly gaat ook te wijd in de eerste bocht en komt op het gras. Hij komt precies voor teamgenoot Ocon terug op de baan. Ocon wil zijn teamgenoot via de buitenkant inhalen, maar hij wordt afgeknepen door Gasly die zijn teamgenoot niet gezien heeft. Het eindigt in een botsing waarna beide auto’s hard in de muur komen.

Uiteindelijk blijven er twaalf van de twintig auto’s over. De wedstrijdleiding beslist dat de opstelling van de laatste herstart wordt hersteld zonder de auto’s die zijn uitgevallen. De laatste start wordt een rollende achter de safety car. Daardoor wint Max Verstappen de GP van Australië van 2023.

Ook bij McLaren zal er een feestje gevierd worden door de zevende en negende plaats. Sainz is de schlemiel. Hij krijgt een vijf-seconden-straf voor het torpederen van Alonso. Daardoor valt hij terug naar de twaalfde plaats. De Ferrari-coureur smeekt de stewards om het eerst met hem te bespreken, maar dat gaat niet gebeuren. Wij kruipen onder de wol om even bij te komen.

De uitslag van de GP van Australië 2023

  1. Max Verstappen
  2. Lewis Hamilton
  3. Fernando Alonso
  4. Lance Stroll
  5. Sergio Pérez
  6. Lando Norris
  7. Nico Hülkenberg
  8. Oscar Piastri
  9. Zhou Guanyu
  10. Yuki Tsunoda
  11. Valtteri Bottas
  12. Carlos Sainz
  13. Pierre Gasly
  14. Esteban Ocon
  15. Nyck de Vries
  16. Logan Sargeant
  17. Kevin Magnussen
  18. George Russell
  19. Alexander Albon
  20. Charles Leclerc

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)