Het wil dit weekend nog niet helemaal op zijn plaats vallen voor Max Verstappen. Na een langdurige rode vlag in VT1 miste de coureur ook veel tijd tijdens de 2e vrije training. Bij de eerste oefensessie beschadigde Verstappen zijn vloer. De Red Bull-monteurs sleutelden zo lang door dat Verstappen de eerste twintig minuten miste van VT2. Eens zien of dat op zaterdag beter gaat, te beginnen met de 3e vrije training in Australië.

Al na het eerste rondje van Verstappen van vandaag, is het raak. Dit keer zijn de remmen, net als wijzelf, nog niet helemaal wakker. ‘De remmen werken niet, ze bijten niet’, roept Verstappen. Ook Pérez meldt ‘een gebrek aan bite’ bij de remmen, maar hij voegt later toe dat de remmen na een extra opwarmronde beter hun werk doen. Qua balans is Verstappen niet ontevreden. Hij noemt het evenwicht ‘niet slecht, maar er is nog steeds een beetje onderstuur’.

Verstappen is veel op de baan te zien om wat laatste veranderingen aan de set-up te oefenen. Hij rijdt, op Pérez na, de meeste rondjes in VT3. Het voordeel voor regerend wereldkampioen is dat dit de laatste keer dit weekend is dat we op dit (voor ons hachelijke) tijdstip rijden. Het is straks een stuk cooler in Melbourne dan nu. Er is dus nog steeds geen man overboord, ook niet als Verstappen geen pole pakt later vandaag. We weten inmiddels van Red Bull dat ze liever een snelle auto over een hele raceafstand hebben dan een set-up focussen op de kwalificatie.

Hamilton heeft het ook moeilijk aan het begin van VT3

Ook bij Mercedes hangt er geen feeststemming. Het team worstelt het hele weekend al met de set-up van de auto en krijgt maar geen grip op de achterkant. Russell en Hamilton zijn beide dan ook verschillende keren van de baan geraakt door onbalans in de auto. Wanneer Hamilton een ronde aaneen rijgt, kan hij niet geloven dat hij 1,1 seconden verliest ten opzichte van Verstappen en 1,3 seconden in vergelijking met Sainz.

Het tijdsverlies zit hem met name op de rechte stukken. Ga daar maar eens ruim één seconde terugwinnen. Op een compound zachter en ogenschijnlijk met niet al te veel brandstof aan boord, verkleint de zevenvoudig wereldkampioen het gat naar zeven tienden. Bijna de helft teruggewonnen, maar dan is het verschil dus nog steeds meer dan een halve seconde.

Ferrari is de favoriet voor pole

Bij de Italiaanse rode brigade gaat het een stuk beter. Zowel Sainz als Leclerc zitten er vanaf de eerste oefensessie goed bij. Zowel over één als over langere tijd weten de Ferrari’s snelle rondetijden te klokken. Aan het einde van de sessie gebruiken de snelste jongens de zachte banden voor hun snelste tijd aan te scherpen. Ook op de C5 bijten de concurrentie zich stuk op de tijd van Sainz op de mediums.

Sainz zelf weet zijn eigen tijd ook niet te verbeteren op een compound zachter. Die banden met gele bestickering lijken qua snelheid niet veel in te leveren op de zachtste banden. In de laatste ronden scherpen Leclerc en Verstappen hun tijden aan. Leclerc is hierna de snelste gevolgd door Verstappen op 0,02 seconden afstand. Sainz is derde met 0,077 seconden verschil met zijn teamgenoot. Hamilton zit ook nog binnen een tiende van Leclerc. Zou Mercedes nog wat gevonden hebben voor de kwalificatie? Daar komen we om later deze ochtend achter.

Uitslag van de 3e vrije training voor de GP van Australië 2024

  1. Leclerc
  2. Verstappen
  3. Sainz
  4. Hamilton
  5. Russell
  6. Alonso
  7. Pérez
  8. Piastri
  9. Stroll
  10. Norris
  11. Tsunoda
  12. Bottas
  13. Albon
  14. Zhou
  15. Ocon
  16. Magnussen
  17. Hülkenberg
  18. Ricciardo
  19. Gasly

Hoe laat begint F1 op Albert Park?

Zaterdag 23 maart
Kwalificatie: 06:00 uur – 07:00 uur

Zondag 24 maart
Race: 05:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)