Na een hoop gesteggel met diverse groene organisaties is de verbouwing van Circuit Zandvoort voor de GP van Nederland eindelijk van start gegaan. VolkerWessels is verantwoordelijk voor het omploegen van het historische circuit. Zij leggen onder meer de nieuwe kombocht aan, net voor het rechte stuk. De helling van 32 procent is zo extreem dat Pirelli de bandendruk van het F1-rubber moet aanpassen om extreme slijtage te voorkomen.
VolkerWessels plaatste vandaag een aantal foto’s online van de verbouwing van Circuit Zandvoort. Daarnaast delen ze een paar renderings van hoe het definitieve circuit eruit komt te zien. Naast de aanpassingen aan het circuit komen er nieuwe voetgangerstunnels, wordt het paddockterrein vernieuwd en komt er een nieuw medisch centrum, dat volledig van duurzaam hout wordt gebouwd. In totaal wordt de helft van het huidige asfalt vernieuwd.
Naast de kombocht voor het rechte stuk gaan de Gerlachbocht en de Hugenholtzbocht flink op de schop. Deze bochten laten ook een helling zien en een stuk meer uitloop (inclusief grindbakken) voor de snelle F1-auto’s. De aanloop naar Scheivlak blijft grotendeels ongewijzigd. Waarschijnlijk omvatten de veranderingen aan Circuit Zandvoort ook een kleine aanpassing aan de Hans Ernstbocht. De Tarzanbocht krijgt naast de grindbak ook een stuk asfalt als uitloop erbij.
‘Er wordt zo veel mogelijk gewerkt met gerecycled asfalt en bovendien met een gesloten grondbalans voor herbruikbare materialen op het circuit, zoals zand, puin en grond’, meldt de aannemer. Het pitgebouw wordt ook uitgebreid met een VIP-tribune. Aan de overkant van het asfalt tonen de beelden ook een flinke uitdijing van de bestaande tribune. Op 3 mei 2020 zal de GP van Nederland gereden worden. De verbouwing van Circuit Zandvoort zal ruim voor die tijd klaar zijn.
Reacties
Chris heeft op 30 november 2019 geschreven:
Fantastisch, dit zet Zandvoort en Nederland weer op de top van de autoracewereld,
Chris heeft op 30 november 2019 geschreven:
Fantastisch, dit zet Zandvoort en Nederland weer op de top van de autoracewereld,