Inhalig. Dat is een leuk woordgrapje omdat de F1 volgens velen de GP van Saudi-Arabië (ondanks de dreiging) liet doorgaan vanwege het geld, omdat het hier om een ‘de meeste ooit’ gaat én om inhalen. Goed dat we de grap even uitlegden – daar worden ze altijd leuker van.

Komende race zullen we maar liefst vier DRS-zones zien op het Albert Park Street Circuit in de buurt van Melbourne. De GP van Australië pakt hiermee een nieuw recordje van de meeste DRS-zones op één circuit. Dit moet het inhalen op het circuit bevorderen.

Voorheen was er een DRS-zone op het rechte stuk naast de pitstraat, op het stuk richting bocht drie en richting bocht elf. De nieuwe zone komt bij een nieuw recht stuk waar voorheen bocht negen en tien waren. Er zijn twee detectiepunten waar de apparatuur meet of coureurs de achterspoiler open kunnen zetten.

Waarom helpen de DRS-zones in Australië met inhalen?

In de DRS-zones kunnen coureurs kort de achtervleugel van hun auto openzetten. Dit neemt voor een groot deel de luchtweerstand van de achtervleugel weg, waardoor ze iets meer topsnelheid krijgen. Dit helpt met inhalen. Hiervoor moeten de coureurs binnen één seconde afstand van hun voorganger zitten en aan het begin van de race is DRS nog uitgeschakeld.

Een even aantal – is dat erg?

Je zag het al tijdens de GP van Saudi-Arabië. Elke keer als Max voorbijging bij Leclerc, dan haalde Leclerc de Nederlander in de volgende DRS-zone weer in. Dat is misschien hier weer het geval. Het vraagt om een nieuwe tactiek voor de DRS-zones in Australië. We gaan het zien.

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie