Het leek er afgelopen zondag lange tijd op dat Verstappen een solide seizoensopener zou hebben. Leclerc was weliswaar net iets te snel voor de regerend wereldkampioen, maar de Red Bull reed niet mijlenver achter de Ferrari. Toch nam de race in de slotfase plots een dramatische wending.

Eerst meldde Verstappen dat hij moeite had om het stuur te draaien en dat hij daardoor amper door de snelle bochten heen kon komen. Even later ging het helemaal mis en moest Verstappen de pitstraat induiken om op te geven. Vervolgens gaf ook Pérez’ auto er de brui aan en eindigde Red Bull de race met nul punten.

Wat was de oorzaak van het uitvallen?

Direct na de race wezen de coureurs en Helmut Marko de brandstofpomp aan als de boosdoener van al deze problemen. Dit is een onderdeel dat standaard wordt aangeleverd en voor alle teams hetzelfde is. Na nadere inspectie concludeerde de FIA echter dat er niks mis was met dit onderdeel en dat een ander component van de brandstoftoevoer de boosdoener moest zijn. Het is nog niet duidelijk welk onderdeel dan wel de dubbele DNF veroorzaakte, maar het is mogelijk dat het hier wel om een onderdeel gaat waar Red Bull zelf verantwoordelijk voor is.

Red Bull moet de volgende race uitrijden

De GP van Saoedi-Arabië wordt gelijk aankomend weekend verreden. Om mee te blijven doen in de strijd om het kampioenschap is het cruciaal dat beide Red Bulls ditmaal wel de race uitrijden. Hoe groot is de kans dat Verstappen en Pérez weer vroegtijdig moeten uitstappen? Als we ervan uitgaan dat het euvel bij een standaard onderdeel lag, was het gewoon domme pech en is de kans klein dat het weer zal plaatsvinden.

Maar het kan dus ook zo zijn dat het een onderdeel van Red Bull zelf was. De energiedrankjesfabrikant heeft gigantisch veel middelen tot hun beschikking. Ondanks dat er weinig tijd zit tussen de twee raceweekends, kun je ervan uitgaan dat Red Bull alle beschikbare middelen inzet om herhaling van het probleem te voorkomen. Het haperende onderdeel minder belasten is ook een optie, dat zou betekenen dat Red Bull de prestaties van de RB18 iets terugschroeft.

Een dubbele DNF door dezelfde mechanische mankementen lijkt dus onwaarschijnlijk. Al is het nog altijd mogelijk dat er iemand plotseling tegen de achterkant van Max’ Red Bull aan rijdt in Saoedi-Arabië.

Data en tijden van de GP van Saoedi-Arabië 2022

Vrijdag 25 maart 2022
1e vrije training: 15:00 uur – 16:00 uur
2e vrije training: 18:00 uur – 19:00 uur

Zaterdag 26 maart 2022
3e vrije training: 15:00 uur – 16:00 uur
Kwalificatie: 18:00 uur – 19:00 uur

Zondag 27 maart 2022
Race: 19:00 uur

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie