Terwijl het op de achtergrond rommelt bij Red Bull Racing, gaat Max Verstappen verder waar hij gebleven was: de F1 domineren. Tijdens de seizoensopener in Bahrein had Verstappen geen kind aan de concurrentie. Aan de hand van de eerste race stelt Toto Wolff vast dat Verstappen dit jaar iedere race kan winnen. Daar kijkt de coureur zelf anders naar, maar daarover later meer.

Eerst eens zien waar we dit weekend mee te maken krijgen. De GP van Saoedi-Arabië wordt ook in 2024 verreden op het Jeddah Corniche Circuit. Het snelle stratencircuit staat sinds 2021 op de kalender. De rechte stukken en hogesnelheidsbochten met betonnen muren erlangs zorgen ervoor dat de coureurs bij het minste of geringste foutje zichzelf uitschakelen. Denk maar eens terug aan de kwalificatieronde van Verstappen in 2021.

Wat moet ik weten over de GP van Saoedi-Arabië 2024?

Net als afgelopen week wordt het schema een dag naar voren geschoven vanwege de ramadan. Daarom rijden we op donderdag de eerste twee trainingen, op vrijdag de derde vrije training en de kwalificatie en is de race op zaterdag. De starttijden van de verschillende F1-sessies van dit weekend vind je onderaan dit bericht.

GP van Saoedi-Arabië 2024 baan lay-out

De baan met de meeste bochten, al kun je vraagtekens zetten of het merendeel wel bochten zijn | Foto: © Mercedes

De eerste twee jaren van de GP van Saoedi-Arabië leverde spectaculaire races op. In 2021 was Djedda het toneel voor de voorlaatste slag in de oorlog tussen Verstappen en Hamilton. Je herinnert het moment waarbij Hamilton achterop Verstappen rijdt nog vast wel. Een jaar later streden Verstappen en Leclerc tot aan de streep. Vorig jaar viel de race wat tegen. Pérez won, Verstappen begon vanaf P15 na pech in de kwalificatie en rukte nog op naar P2.

Voor wie staat er veel op het spel?

Voor Red Bull Racing is dus vooral zaak om buiten de baan orde op zaken te stellen. Het is overigens geen gegeven dat de RB20 van Verstappen hier wederom veel sneller is dan de rest. De karakteristieken van het circuit in Bahrein en Saoedi-Arabië ‘kunnen niet verder uit elkaar liggen’, schrijft Pirelli. Het kan zijn dat het ‘smooth oppervlak’ in Djedda, de RB20 niet zo ligt.

Mocht Red Bull inderdaad minder scoren, dan zijn er genoeg kapers op de kust. Bij de eerste race leken Mercedes, Ferrari en McLaren redelijk aan elkaar gewaagd met Ferrari als de winnaar. Ook voor deze teams geldt dat hun vorige prestatie geen voorspelling hoeft te zijn voor de performance in Saoedi-Arabië. Wie weet kan Aston Martin, Sauber, Haas of de Racing Bulls nog wel aansluiten bij de topteams.

Voor wie er misschien wel het meeste op het spel staat, is Alpine. Gasly en Ocon kwalificeerden zich als allerlaatste in Bahrein en finishten een dag later als zeventiende en achttiende. Het is belangrijk voor Alpine om terug te slaan in Saoedi-Arabië. Eerder stapten technisch directeur Matt Harman en het hoofd van aerodynamica, Zuid-Afrikaan Dirk de Beer, op. Als vervangers zijn Joe Burnell, Ciaron Pilbeam en David Wheater aangesteld. Na de wisselingen kan Alpine het zich niet permitteren om nog meer prominenten werknemers te verliezen.

Wat zegt Max Verstappen?

‘Het circuit van Djedda is bijzonder, omdat het een erg lang stratencircuit is, met bijna alleen maar snelle bochten en lange rechte stukken. Het zal er erg hard gaan en het zal belangrijk zijn om er foutloos rond te gaan’, zegt Verstappen op Verstappen.com.

Bij de persconferentie na de GP van Bahrein vertelt Verstappen dat hij het moeilijker denkt te krijgen in Djedda: ‘Het is een compleet andere baan lay-out [met] veel meer hoge snelheidsbochten. Het asfalt is natuurlijk compleet anders dan wat het hier is dus er is minder slijtage. Dat gaat waarschijnlijk andere teams helpen ten opzichte van ons. Het lijkt voor ons altijd beter om dit soort banen te hebben, dus ik verwacht niet dat het gemakkelijk gaat worden.’

Hoe is het weer in Djedda, Saoedi-Arabië?

Net als afgelopen week hoeven we natuurlijk geen hoosbuien te verwachten. De weersomstandigheden lijken zelfs veel op die in Bahrein. Het is droog, maar de teams moeten wel weer rekening houden met de wind. Zo heftig als de wind blies in Bahrein, zo sterk zal het briesje niet zijn in Djedda. De hoogste verwachte windsnelheid is 30 km/u, terwijl er vorige week nog 10 km/u bovenop werd gemeten.

Hoe laat begint F1 in Saoedi-Arabië?

Donderdag 7 maart
1e vrije training: 14:30 uur – 15:30 uur
2e vrije training: 18:00 uur – 19:00 uur

Vrijdag 8 maart
3e vrije training: 14:30 uur – 15:30 uur
Kwalificatie: 18:00 uur – 19:00 uur

Zaterdag 9 maart
Race: 18:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)