De GP van Singapore van dit jaar stond bol van de spanning en sensatie. Grote coureurs als Hamilton en Verstappen maakten er fouten, en Sergio Pérez won uiteindelijk de race op het natte asfalt. Toch was er kritiek. De baan zou namelijk niet genoeg inhaalacties opleveren. ‘Nou, nu niet meer’, zegt de organisatie van de Grand Prix nu.

Ze passen namelijk het F1-circuit in Singapore gedeeltelijk aan waardoor er twee rondes meer gereden gaan worden. De lengte van het stratencircuit rondom de Marina Bay krimpt van 5,063 kilometer naar 4.928 kilometer. Met de huidige F1-auto’s zouden de rondetijden dan 20 seconden sneller moeten zijn. Waar voorheen bocht 16 tot en met 19 liepen, komt nu een recht stuk.

Dat nieuwe gedeelte gaat over het nog aan te leggen ‘NS-plein’. Eh, dat je er als een trein overheen gaat? Of dat je permanent en altijd vertraging hebt? Of zou het niks te maken hebben met de Nederlandse Spoorwegen? Check, klopt. Het is vernoemd naar de organisatie die voor die aanpassingen gaat zorgen, de National Service. Snappen we dat ook weer.

Niet de eerste aanpassing aan het F1-circuit in Singapore

Door de aanpassingen verliest het circuit nog meer iconische gedeeltes. Zo namen we in 2013 afscheid van de Singapore Sling (zoek die maar even op). Nu verdwijnen dus de bochten 16 tot en met 19. Bocht 17 maakte faam dankzij Nelson Piquet Jr. Hij gaf daar het startschot voor crashgate. Daarnaast is de combinatie van bocht 18 en 19 het gedeelte waarbij de F1-auto’s onder het publiek door gaan. Dat gaan we vanaf volgend jaar dus niet meer terug zien. Of het er allemaal leuker op wordt, is dus nog even afwachten…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)