Dat regelmakers wereldwijd aansturen op een volledig elektrische toekomst, doet geen afbreuk aan de aantrekkingskracht van de F1 voor automerken. Porsche wil graag instappen, maar ook het Amerikaanse Cadillac, samen met Andretti. Krijgen deze merken hun zin, dan hebben we straks elf (of meer!) teams aan de start. Zijn er wel genoeg pitboxen op bijvoorbeeld Circuit Zandvoort voor extra teams?

De paddock van het duinencircuit is relatief klein, dus het was met tien teams al passen en meten de afgelopen jaren. Qua pitboxen moet het wel goed gaan, want daar zijn er in principe genoeg van. Als je op Streetview kijkt, dan zie je dat er 30 pitboxen op Circuit Zandvoort zijn. De organisatie zal er zelf nog wel wat nodig hebben, maar toch: er moeten er genoeg zijn voor 22 auto’s.

Een woordvoerder van de Dutch GP is ervan overtuigd dat het goedkomt, zo vertelt hij aan TopGear Nederland: ‘Het circuit is voorbereid op de logistieke uitdagingen van de komende jaren en alles gaat in goed overleg met de F1.’ Daarbij benadrukt de organisatie achter de GP van Nederland dat nog niet is bevestigd dát er een extra team bijkomt.

Er is geen maximum, wel een minimum

Een teveel aan teams is niet gunstig, maar te weinig is ook niet goed. Robert Doornbos vertelde eerder aan TopGear dat sommige circuits eisen dat er een minimaal aantal auto’s start. ‘Monaco bijvoorbeeld, daar mogen achttien auto’s starten, maar niet minder. Anders gaat het feest niet door. De meeste GP’s hebben een minimum van twintig auto’s.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)