
Als jij verantwoordelijk was voor twee van de tofste racegames uit de geschiedenis, zouden we het je riant vergeven als je een beetje ging relaxen. Misschien eens gaan kijken hoe comfortabel dat nou zit, op die lauweren? Maar nee, dat is niet wat Yu Suzuki deed, de man achter OutRun en Daytona USA. In plaats daarvan produceerde hij Ferrari 355 Challenge, een vooral voor de speelhal bedoeld spel dat, in die tijd, een van de meest geavanceerde racesimulators was.
Zoals de titel al aangeeft, werd je niet direct aan een kwellende veelheid aan keuzes blootgesteld als je je muntje had ingeworpen. Wil je een rode Ferrari F355, of liever een gele? En dat was het dan. Maar goed, de Ferrari F355 in kwestie was dan wel de uitgeklede, op het circuit gefocuste Challenge-versie, die in de late jaren ’90 op circuits over de hele wereld merkenraces uitvocht, met een onderscheidende geperforeerde grille achter waardoor lucht door de motorruimte kon stromen.
Tijdens de ontwikkeling gebruikte Suzuki naar het schijnt data van zijn eigen Ferrari F355 op diverse circuits, om het rijgedrag van het simulatiemodel mee te voeren. Dat klinkt als het perfecte excuus voor het feit dat de researchfase van het spel met zes tot twaalf maanden verlengd werd.
Assistentie in de Ferrari F355 Challenge
Het probleem met het plaatsen van een state-of-the-art racesimulator in speelhallen gevuld met hyperactieve achtjarigen is dat raceauto’s nogal moeilijk zijn om te rijden. Spelers brachten veelal de meeste tijd door met het genieten van de felrealistische ervaring van het vastzitten in de grindbak. Maar daar had Suzuki een oplossing voor bedacht: het was een van de eerste games waarin je aan- en uitknopjes had voor hulpsystemen als stabiliteitscontrole, tractiecontrole, ABS en iets dat IBS heette.
Dat stond voor Intelligent Brake System, maar was voer voor hilariteit in Engelssprekende landen, waar die afkorting ook geldt voor het prikkelbare-darmsyndroom. Maar ach: als je dat systeem uitzette en probeerde volle bak de Parabolica op Monza te nemen, vertoonden de symptomen daar een haast griezelige overeenkomst mee…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rij jij met deze Ferrari F355 naar huis met Kerstmis? Hij was ooit van Chris Rea

Deze Ferrari F355 kreeg race-onderdelen en wordt gebruikt als daily driver

De snelste Ferrari’s op het testcircuit Fiorano

De auto’s van Example (de artiest, dus)
Dario Franchitti: de autobiografie

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Herken jij welke populaire Ferrari verbouwd is voor deze 865.000 euro kostende auto?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Waarom je Ferrari F40 van 3.000.000 euro mechanisch moet aanpassen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De vooruitstrevende game Vette was in 1989 al een soort voorloper van GTA III

De game Thrill Drive (1998) had toen al een bijzondere boodschap

De game Fatal Racing had al in 1995 AI-coureurs met menselijke trekjes

Voor de wereldhit Tomb Raider werkte de ontwerper aan deze game

Binnenkort komt een gratis (!) GTA-killer uit, maar is het niet te goed om waar te zijn?
