Bugatti wilde graag een gooi doen naar het record op ons eigen TG-circuit – nou, van ons mochten ze.
We zien regelmatig hoe ‘s werelds beste supercars ons circuit aanvallen. Ze zijn allemaal verschrikkelijk snel, maar deze knakker zet ze allemaal te kakken: de Veyron SS met 1.200 pk heeft meer dan het dubbele vermogen dan alle anderen. Ongelooflijk.
De Super Sport wordt uitgeladen om negen uur ’s ochtends waarna de mecaniciens ‘m eens uitgebreid bekijken op uiterlijke schade, om ‘m dan te starten en meteen op een laptop aan te sluiten. Hoewel de Bugatti omringd wordt door roddels en gefluister, gezucht en gekreun, en hoewel ie zonder belastingen of BTW al 1.950.000 euro kost, is het voor de technici in de eerste plaats gewoon een auto – ze hebben zo veel tijd met ‘m doorgebracht dat ie voor hen niks meer is dan een gehuurde Ford Focus van Hertz.
Zoals ie hier staat naast het TopGear-productiekantoor, straalt de Veyron SS een gemeen soort dreiging uit. De motor bromt, maar gilt niet, er hangt een nerveuze spanning in de lucht. En wat geen goed aan het geheel doet, is dat The Stig plotsklaps ten tonele verschijnt.
Het gaat niet makkelijk voor The Stig worden, al lijkt dat misschien anders, maar de grote, zware Veyron SS is bepaald geen ideale circuitwagen – ondanks al dat vermogen. Zoals Loris Bicocchi, de senior ontwikkelingscoureur uitlegt, moet de Super Sport niet alleen snel zijn, maar ook bruikbaar. ‘Als een auto een kenteken heeft, moet ie ook comfort hebben.’ Hij dwong Bugatti daarom de vering te veranderen: die heeft nu een groter oliereservoir gekregen, zodat de dempers sneller kunnen reageren, zodat er meer en langduriger contact is tussen asfalt en banden, wat je ook met de auto uitspookt.
Het zal The Stig een zorg zijn. De launch-control staat aan, en de banden van de Bugatti roteren een fractie voordat ze grip krijgen. In een oogwenk is ie weg, en het lijkt maar twee oogwenken later voordat ie weer opduikt. We zien hoe de luchtrem annex spoiler naar boven komt geschoten voordat we horen hoe het setje banden van 25.000 euro z’n uiterste en kermende best moet doen om grip te krijgen.
Aan het eind van zijn rondje maakt The Stig een u-turn en wordt ook hij op een laptop aangesloten. Door middel van binaire polarisatie, ‘vertelt’ The Stig ons dat de Veyron SS niet zo goed functioneert als ie zou kunnen functioneren. Want omdat het vandaag zo warm is, grijpt het abs te vroeg in. De Veyron SS is ook verraderlijker wanneer je ‘m op de limiet rijdt dan de reguliere Veyron. De achterkant heeft de neiging om eerder uit te breken (dat zullen die extra 200 pk’s zijn) en hij is vinniger in de bochten.
Dat maakt z’n tijd des te indrukwekkender. Toch? Wat is die tijd?
We denken met weemoed aan de Gumpert Apollo, die 1.17,1 reed. Dat was behoorlijk snel. Zal de Super Sport die tijd hebben gehaald? Was het de moeite om ‘m helemaal naar hier te laten komen? Nou: echt wel.
Daar staat ie, bovenaan ons eigen TG-scorebord – één minuut en zestien komma acht seconden. De Bugatti Veyron Super Sport. En The Stig denkt dus dat ie het nog sneller kan. Wat een auto.
Het TG-scoreboard nu
Bugatti Veyron Super Sport |
1.16,8 |
Gumpert Apollo |
1.17,1 |
Ascari A10 |
1.17,3 |
Koenigsegg CCX (met TopGear-spoiler) |
1.17,6 |
Noble M600 |
1.17,7 |
Pagani Zonda F Roadster |
1.17,7 |
Caterham R500 |
1.17,9 |
Bugatti Veyron |
1.18,3 |
Pagani Zonda F |
1.18,4 |
Maserati MC12 |
1.18,9 |
Ferrari Enzo |
1.19,0 |
Lamborghini Murciélago LP670-4 SV |
1.19,0 |
Ariel Atom |
1.19,5 |
Lamborghini Gallardo LP560-4 |
1.19,5 |
Ferrari 430 Scuderia |
1.19,7 |
Nissan GT-R |
1.19,7 |
Lamborghini Murciélago LP640-4 |
1.19,8 |
Porsche Carrera GT |
1.19,8 |
Koenigsegg CCX |
1.20,4 |
Chevrolet Corvette ZR1 |
1.20,4 |
Ascari KZ1 |
1.20,7 |
Reacties