TG Jaaroverzicht: dit was 2015 (3)

Het was een mooi, raar, bewogen en in alle opzichten opmerkelijk jaar, 2015. De komende dagen blikken we verwonderd en desnoods mild verontwaardigd terug op wat het afgelopen jaar ons en jullie gebracht heeft.

4. De Terugkeer: hot hatches

Nee, natuurlijk zijn ze nooit helemaal weggeweest, maar er zijn veel, heel veel slechtere jaren geweest voor de liefhebbers van klein en snel. Zo keerde Honda eindelijk terug op de plek die vroeger toch een van de specialismen was, met de hysterische Civic Type-R. Peugeot bracht de 308 GTi, Mercedes wist voor diverse A's maar liefst 381 pk uit een hilarisch klinkend tweeliter viercilindertje te beuken, Seat gaf de Leon eindelijk zijn welverdiende Cupra-versie, Audi kwam met een onvergetelijke RS3 en VW breidde het R-gamma uit naar de Golf Variant (oké, geen 'hatch', maar wel erg fijn als je de extra ruimte nodig had). Of wat te denken van die idiote maar heerlijke Fiat 500 Biposto? En het mooie: de trend lijkt alleen maar door te zetten, want komend jaar verwachten we (zéér hooggespannen) onder meer de Koning van het Genre, de nieuwe Ford Focus RS en de opvolger van de huidige topper, de RS-versie van de nieuwe Renault Mégane. En de BMW M2 natuurlijk, en Opel gaat vast nog iets OPC'erigs met de nieuwe Astra doen. Wordt een mooi jaar!

3. De Persoon: Max Verstappen

Wie anders? De destijds 17-jarige stapte onder een deken van scepsis in de Formule 1 en deed wat haast niemand voor mogelijk hield. Hij bracht zijn brik van een auto vaker naar de finish dan het kreng verdiende, haalde in op plekken waar dat 'onmogelijk' was, was stelselmatig beter dan teamgenoot Sainz, sleepte 49 punten in de wacht en ontpopte zich, daar waren vriend en vijand het roerend over eens, tot de absolute smaakmaker van het veld. We gaan met speels gemak en enorm vertrouwen nog een klein stapje verder: het is niet de vraag of Max ooit wereldkampioen wordt, maar wanneer.

2. De Schok: Jeremy Clarkson

We kunnen er niet omheen: we waren zelf dit jaar ook nogal eens in het nieuws. In maart dit jaar maakte de BBC bekend Clarkson te hebben geschorst na het zoveelste incident. De schorsing was aanleiding voor wekenlange speculaties, onderhandelingen en protestacties van bezorgde fans. Het mocht allemaal niet baten: omdat de BBC Clarkson al eerder een 'laatste waarschuwing' had gegeven én omdat hij een medewerker geslagen zou hebben, kon de omroep nauwelijks anders dan hem ontslaan. Richard Hammond en James May haakten uiteindelijk ook af en volgden Clarkson naar Amazon, waar ze komend jaar een nieuw programma gaan maken. TopGear TV gaat verder met de in Nederland relatief onbekende, maar in Groot-Brittannië wereldberoemde Chris Evans. Over het hoe, wat, waar en met wie is nog weinig bekend, het wanneer is dat wel: op 8 mei kunnen we de eerste aflevering van TopGear Nieuwe Stijl verwachten.

1. Het Schandaal: VW Dieselgate

Wie had dat ooit gedacht? Het grote Volkswagen-concern bleek de kluit grotelijks en bewust te belazeren, door speciale software te ontwikkelen die doorhad dat een auto op de rollenbank stond en dan een programma inschakelde dat een aanzienlijk lagere uitstoot van NOx opleverde. Zo voldeed de auto tijdens de test aan alle eisen, terwijl hij dat op de weg allerminst deed. Het nieuws sloeg in als een bom, de gevolgen waren catastrofaal. Volkswagen ging diep, diep door het stof, topman Winterkorn en een roedeltje andere medewerkers konden via de achterdeur vertrekken en de financiële schade (terugroepacties, hersteloperaties, boetes en schadeclaims) wordt voorzichtig geschat op 21 miljard euro. Opmerkelijk: de verwachting dat alle autofabrikanten het wel zouden doen, blijkt (vooralsnog) ongegrond. Bijna even opmerkelijk: de hijgerigheid waarmee iedereen (zowel media als publiek) alles op één hoop gooide: NOx, CO2, brandstofverbruik, normen, meetmethodes – het was allemaal hetzelfde en allemaal de schuld van VW ('Zie je wel: daardoor haalde ik met m'n Golf nooit die fabrieksopgave!'). Opmerkelijkst: Volkswagen verkocht er nauwelijks een auto minder om. Je zou bijna gaan denken dat het, netto-netto, achter de komma, eigenlijk niemand ook maar ene moer kan schelen…

Tot slot maken we graag van de gelegenheid gebruik jullie allemaal een fenomenaal 2016 te wensen. Aan ons zal het niet liggen!

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken