De zwaarste test uit de geschiedenis, in de auto die wel eens de belangrijkste van 2011 zou kunnen zijn. Een non-stop, jetset-duurtest met de Range Rover Evoque, in alle uithoeken van de wereld.
Fotografie: Paul Barshon
Trip 1/4
Schotland, VK
Hoe presteert de Evoque in het modderige hooggebergte?
Ik zit in een bothy – een hut boven op een Schotse berg – en drink samen met een Schot genaamd Donald een glas whisky. Donald is gehuld in een kilt en er steekt een dolk uit zijn sok. Buiten staat, zielig en alleen op de berghelling terwijl wind en regen er kops op staan, de allereerste Evoque in Groot-Brittannië. De zijkanten zitten vol modder en gras en iets wat er verdacht veel uitziet als een konijn. Ik voel me lichtelijk ongemakkelijk. Niet vanwege het weer of Donald en zijn kilt, of omdat ik tien minuten geleden nog dacht dat een bothy een stevige stoofschotel was. De reden dat ik me ongemakkelijk voel, is dat ik met de Evoque over een Schotse b-weg heb gejakkerd en vervolgens recht deze modderige, kletsnatte berg op, en het nare gevoel krijg dat ik het niet helemaal goed zie.
Het zit zo. Sinds het conceptmodel een paar jaar geleden werd onthuld, hebben de Britse media zich in alle bochten gewrongen om informatie los te krijgen over de Evoque en ‘m uitgeroepen tot de grootste doorbraak sinds de uitvinding van het wiel. Maar bij ons heerst nog steeds scepsis. Zeker, hij ziet er goed uit, maar wat is er behalve dat gegeven zo bijzonder aan een hatch-SUV-crossover? De BMW X1 en de Mini Countryman – om maar te zwijgen van de Nissan Qashqai en de Skoda Yeti – waren er eerder. En laten we niet eens beginnen over de driedeursversie, de uitvoering waarin we hier in Schotland rijden, die zichzelf zeker niet simpelweg in de voet schiet, maar het zichzelf op z’n zachtst gezegd ook niet makkelijk maakt. Een SUV voor ouders die om hun kinderen geven, maar ook weer niet genoeg om ze ook hun eigen portieren te gunnen? Briljant, echt briljant.
Dus, zoals ik de hoofdredactie triomfantelijk liet weten alvorens te vertrekken op deze negendaagse marathontest, zou een work-out in alle vier uithoeken van de wereld waarbij geen steen op z’n plaats zou blijven de perfecte gelegenheid zijn om klip en klaar aan te tonen dat de Evoque – de door Victoria Beckham goedgekeurde Evoque – een overwinning is van marketinggewauwel over rationele vereisten.
Maar nu, na de hevig vernietigende werking van een veeleisende weg in Schotland en een nog veeleisendere Schotse berg, ben ik in mijn hoofd al bezig met het opstellen van de verontschuldigende e-mails.
Het is waar, we rijden in de beste Evoque om TopGears aangeboren zwak voor snelle, behendige auto’s bot te vieren: de driedeurs benzine-uitvoering voorzien van de duurste opties en in de exclusieve Dynamic-versie, met een viercilinder turbo van 240 pk – in wezen dezelfde motor die gemonteerd zal worden in de Ford Focus ST die eraan komt – die zijn krachten bundelt met een automatische ZF-zesversnellingsbak en een uitermate sportief chassis met 20-inch wielen. Maar hoe dan ook, je had moeten zien hoe hij afrekende met die bochtige, lichtgewelfde, spekgladde weg vol gaten en kuilen. Met een bestuurder van Stig-allure zou de Evoque sneller dat weggetje afdalen dan een Golf R, onze huidige nummer 1 vierwielaangedreven hatchback.
Dat is in de eerste plaats te danken aan de dienstbare ophanging van de Evoque en aan z’n fenomenale schokdemping. Waar zelfs de beste hete hatches flink van de wijs zouden raken van de dodelijke gaten en scheuren in deze wegen, die de bestuurder ertoe dwingen om snelheid terug te nemen in de bocht om te voorkomen dat hij door een onhandig gesitueerd gat in een meertje wordt gelanceerd, daar zoeft de Evoque gladjes over zelfs het erbarmelijkste wegdek. Hij is meegaand maar nooit bibberig, soepel maar nooit slapjes, en heeft dezelfde uitzonderlijke schwung als de beste Jaguar-modellen.
De optionele magnetorheologische schokdempers spelen daarbij een belanrijke rol. Hoewel het in beginsel hetzelfde systeem is dat in de Ferrari 599 en de Audi R8 wordt toegepast, is de Evoque de eerste auto ter wereld die wordt uitgerust met het derdegeneratie ‘MagneRide’-systeem, en het resultaat is indrukwekkend: bipolair op de best denkbare manier. De zich aanpassende schokdemping zit alleen maar standaard op de duurdere ‘Dynamic’-modellen: op de meeste andere versies is het een optie (die voor Belgen 1.250 euro moet kosten en voor Nederlanders 1.450 euro), maar wel een optie die dat geld dubbel en dwars waard is.
Hoe veel auto’s zijn in staat om in een oogwenk te veranderen van een tobberige hete hatch in een koning van het moddergevecht? Anderhalf jaar geleden testten we een BMW X1 en een Infiniti EX37 op een paar saaie boerenweggetjes in een uithoek van Engeland, en het duo had moeite met zelfs de meest bescheiden modderplasjes. Maar de Evoque ging soepeltjes en zonder gebonk of geschraap over kniediepe moddergeulen en nam een gladde helling van vijfenveertig graden met niet meer dan een lichte siddering van de tractiecontrole, een berg die zelfs van een Freelander het uiterste vergt.
Zelfs Donald is onder de indruk. Onze offroad-gids en misschien wel de aardigste persoon dat ik ooit mocht tegenkomen, begon twintig jaar geleden met het exploreren van de Hooglanden in een Land Rover, en beheert nu een vloot Defenders die naar alle uithoeken van Schotland uitwaaieren. Geen enkele andere auto, zegt hij, is robuust en flexibel genoeg om de zware omstandigheden in de Hooglanden te overleven. Maar nadat hij heeft gezien hoe hij behendig de berg heeft genomen, beschouwt hij de Evoque als een bonafide Land Rover. Voor degenen van jullie die zich afvroegen of de Evoque niet genoeg offroad is om het LR-keurmerk te dragen: als ie goed genoeg is voor Donald, dan is ie zeker goed genoeg voor ons.
Tot hier zijn we bijzonder onder de indruk, mijnheer Evoque. Maar hoe veel van uw kopers ondernemen eigenlijk avontuurlijke tochten in de Hooglanden? Voor een auto die het grootste deel van z’n leven zal doorbrengen in de stadsjungle, moeten we weten of ie er ook uitspringt in een krioelende stad. Glasgow? Edinburgh? Doe niet zo idioot. We zijn op weg naar Las Vegas, baby…
Lees verder in deel 2 van onze loodzware Evoque-test: Las Vegas.
Specificaties: Range Rover Evoque Coupé Si4 Dynamic
Prijs: vanaf € 63.900 (NL) / € 49.700 (BE)
Motor: 2,0-liter viercilinder, 238 pk, 340 Nm
Acceleratie 0–100 km/u: 7,1 sec.
Maximumsnelheid: 216 km/u
Transmissie: automatische zesversnellingsbak, vierwielaandrijving
Verbruik: 1:11,5
Emissie: 199 g/km
TopGear wil graag Donald Riddell en het Highland Safaris-team bedanken.
Kijk voor je eigen Land Rover-terreinavontuur door Schotland op www.highlandsafaris.net.
Reacties