
Je kunt van Audi zeggen wat je wilt, maar extreme genietmobielen maken, dat kunnen ze wel. Een R8 is lekker, een R8 GT is heerlijk, en nu is er dan de R8 GT Spyder. Iets bruters met vier ringen kun je op dit moment niet krijgen.
Achter de voorstoelen ligt de bekende Lamborghini V10 van 5,2 liter, goed voor 560 pk. Door allerlei lichtgewicht koolstofvezelgedoe is de GT Spyder maar liefst een hele James May lichter dan de ‘gewone’ V10 Spyder; het totaalgewicht komt op 1.640 kilo. De prestaties? Die zijn om van te smullen: de topsnelheid is een gezonde 317 km/u, en van 0 naar 100 km/u gaat de GT Spyder in 3,8 seconden. Dat komt mede door de standaard R-tronic-transmissie met elektronische (enkele) koppeling.
Eveneens standaard zijn zaken als launch control, keramische remmen, extra lichte kuipstoelen en alcantara zo ver het oog reikt. Ook leuk: een timer om je rondetijden te meten. Het onderstel is nog eens een centimetertje verlaagd, en de GT Spyder staat altijd op 19-inch velgen. De sportieve looks worden nog eens verder versterkt door de achterspoiler en diffusor, die je, voorzien van een luide V10-soundtrack, op visueel hoongelach trakteren wanneer je wordt ingehaald.
Hebben? Vast wel, maar dan moet je er wel snel bij zijn: Audi zal slechts 333 exemplaren van de R8 GT Spyder produceren. De prijs is nog niet bekend, maar als je dat moet vragen…
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)
