
Nadat we de auto eerder deze week al in al zijn glorie konden aanschouwen, heeft Mercedes nu officieel het doek van de nieuwe SL getrokken. Met alle specificaties en informatie die daarbij horen.
Bij de introductie zijn er twee modellen verkrijgbaar: de SL350 (V6, 306 pk, 370 Nm) en de SL500 (biturbo V8, 435 pk, 700 Nm). Beide motoren vallen onder het BlueDirect-label van Mercedes, wat inhoudt dat ze direct ingespoten en relatief zuinig zijn. Zo verbruikt de V6 gemiddeld 6,8 l/100 km, wat bijna 30 procent minder is dan zijn voorganger. Ondertussen vliegt ie wel in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u, 0,3 seconden sneller dan vroeger. De V8 is 22 procent zuiniger en doet zijn acceleratiekunstje in 4,6 seconden – 0,8 seconden sneller dan voorheen.
De SL is aan alle kanten gegroeid, maar is toch tot 140 kilo lichter geworden, vooral dankzij een aluminium carrosserie. Hij is standaard uitgerust met nieuwe elektromechanische besturing en een instelbaar onderstel; het actieve ABC-onderstel (Active Body Control) is een optie. Verder krijgt ie altijd zaken mee als Pre-Safe ongevalherkenning, intelligente verlichting en iets wat Mercedes ‘Magic Vision Control’ noemt. Dit zijn een paar innovatieve ruitenwissers met ingebouwde sproeiers, die vlak voor het wisserblad gemonteerd zitten zodat je nooit meer een plens ruitenwisservloeistof op je voorruit zult zien (of in je haar krijgt met het dak open). Handig.
De nieuwe SL staat in de lente bij de Mercedes-dealers. De Nederlandse en Belgische prijzen zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Mercedes-Maybach SL 680 is rijdende Louis Vuitton-tas, maar dan duurder

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

Mercedes-AMG SL 43 review: De minst krachtige versie met een viercilinder is de fijnste

Mercedes-AMG SL 63 S E Performance: Oude naam krijgt nieuwe techniek

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt
