
Het is makkelijk om naar de Bugatti Chiron te wijzen en lacherig te doen dat hij niet meer de snelste auto ter wereld is. En dat kleine autobouwers als Koenigsegg en Hennessey de auto inhalen of in dreigen te halen. Maar het klinkt misschien gek: bij de Bugatti Chiron draait het niet allemaal om snelheid.
Geen enkele andere auto haalt met hetzelfde gemak die bloedstollende snelheden. Het karakter van de W16 kun je niet evenaren met een V8. En al helemaal geen enkele andere auto doet het met hetzelfde comfort. Of dezelfde finesse. Het is boven alles een formidabele cruiser. Daarom is het een vreemde keuze om een hardere circuit-versie van de hypercar te maken.
En toch is hij er: dit is de Bugatti Chiron Sport. Om te beginnen zijn de dempers 10 procent harder. De circuitvriendelijke uitvoering is 18 kilo lichter dankzij lichtgewicht wielen, koolstofvezel stabilisatorstangen, een koolstofvezel plaat bij de intercooler en koolstofvezel ruitenwissers. Vooral dat laatste zal een grote impact hebben.
De achterruit is lichter en ook het uitlaatsysteem is aangepast, waardoor je nu vier uitlaatstukken ziet. De Bugatti Chiron Sport stuurt directer en ook het differentieel werd lichtelijk aangepast. De Chiron heeft nu Dynamic Torque Vectoring.
Meer vermogen voor de Bugatti Chiron Sport?
Meer vermogen? Laten we de rotatie van de aarde lekker intact laten. Nee, 1.500 pk blijft het magische getal van de quad-turbo W16-motor. In 2,5 seconden zit je op 100 km/u en de topsnelheid ligt voorlopig op 420 km/u. Wat dat kost? De basisprijs is 2,65 miljoen euro, zonder belastingen.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt
