
TopGear reed zojuist de vernieuwde Audi R8. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
Testobject: Audi R8
Uitvoering: 5.2 FSI V10 Plus
Locatie: Rimini Italië (circuit en openbare weg)
Weersomstandigheden: ronduit slecht
Wat reden we?
De vernieuwde Audi R8. We stuurden zowel met de 4.2 FSI V8 met 430 pk (leuk), de 5.2 FSI V10 met 525 pk (leuker) en de 5.2 FSI V10 Plus met 550 pk (leukst)
Beviel het?
Nee, totaal niet. Grapje. Hoewel. Het was snertweer in Italië en terwijl wij met de V10 Plus op het circuit van Rimini los mochten, brak de hel ook los. Slagregens, een drijfnatte baan: ook vierwielaandrijving helpt dan niet heel veel om snel te rijden. Laten we zeggen dat het net genoeg is om de auto heel te houden. Maar leuk was het zeker.
Nog bijzonderheden?
Ja en nee. Uiterlijk is de R8 nagenoeg hetzelfde gebleven, dat had wat ons betreft wel wat nadrukkelijker mogen veranderen. Aan de andere kant, waarom iets wijzigen dat al fraai is? Belangrijkste verandering is de versnellingsbak: voorheen was dat een R-tronic met enkele koppeling en die schakelde wat trager. Nu ligt er een aangepaste S-tronic met dubbele koppeling in en die is razendsnel. Dus eigenlijk is de R8 nu nog perfecter.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Drie modellen dus, de V8, de V10 en de V10 Plus, allen ook als Spider te krijgen. De V8 wordt standaard met een handbak geleverd – ook niet verkeerd. De prijs start bij 176.940 euro en daarmee concurreert ie met de Porsche 911 Carrera 4S.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Gewoon top. Vooral de V10 Plus die in 3,5 seconden van 0 naar 100 vliegt en een top van 317 km/u per uur haalt. Al hebben we beide waarden niet kunnen verifiëren, dat snap je.
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)
