Tow-charging, of sleepladen, is misschien de meest inefficiënte manier om je elektrische auto op te laden. Ja, nog minder efficiënt dan een dieselaggregaat aan te slingeren. Het werkt zo: je sleept de (in dit geval) Tesla met een andere auto. De elektromotor in de Tesla werkt op dat moment als een dynamo (regeneratief remmen) en zo laad je de accu op.

Juist: je laadt de auto op met een sleepkabel. Een Ford C-Max Hybrid sleept de Tesla Model 3 door een buurt met vlak asfalt. Na 1,6 kilometer (1 mijl) rijden groeide de actieradius van 365 kilometer tot 370 kilometer. Dat valt alles mee. Helaas geeft de YouTuber niet aan wat het slepen deed met het verbruik van de Ford.

Het doel van de filmer is niet om een revolutionaire laadmethode te ontwikkelen. Het is eerder een gevalletje: omdat het kan. Toch is het geen verkeerde om te onthouden, mocht je jezelf ooit langs de kant van de weg bevinden met een leeg accupakket.

Tesla opladen met een sleepkabel

Reacties

  • Dave heeft op 15 november 2018 geschreven:

    Het klinkt inderdaad heel simpel en logisch.
    Bij het ophalen van een nieuwe Zoë wordt nadrukkelijk verteld dat je nooit mag slepen; ook in het instructie-boekje staat dat je niet mag slepen.
    Geen idee waarom; ik zie zelf ook niet zo veel verschil tussen slepen en bijvoorbeeld een lange heuvel afrijden. Als iemand wel kan uitleggen waarom dat niet mag hoor ik het graag.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)