
TopGear stapt net uit de nieuwe Mercedes-AMG A 35. In ons januarinummer (vanaf 21 december in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Mercedes A-klasse
Uitvoering: AMG A 35 4Matic
Locatie: Mallorca
Weersomstandigheden: 15 graden en regenachtig
Wat is een AMG A 35?
Simpel: de versie die onder de A 45 valt. Met een 2,0-liter viercilinder turbo, 306 pk, gaat van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. De A 45 (381 pk) nam het immers vooral op tegen krachtpatsers als de Audi RS 3 en BMW M2. Daaronder ligt het gebied van de Audi S3, VW Golf R en BMW M140i. Dat is waar de A 35 z’n pijlen recht op richt.
Komt er nog een A 45 dan?
Geen zorgen: ja, die komt er. Maar deze, de A 35, is vanaf nu de nieuwe instapper van AMG. Hij boet niets in aan uiterlijk vertoon, zoals je ziet. Overigens is die malle spoiler op de foto’s een (wat ons betreft af te raden) optie.
Gaat vast nog steeds als de brandweer?
Reken maar. De motor gedraagt zich niet explosief, maar zorgt voor overzichtelijke, voorspelbare kracht. Tussenacceleraties zijn een grapje en de viercilinder stormt zo hard door z’n toerenbereik dat je je schakelmoment zomaar kunt missen. De A 35, altijd met zeventraps DCT en 4Matic-vierwielaandrijving, is ook nog eens rotsvast en onwrikbaar in z’n weggedrag. Zelfs op kletsnat en aalglad asfalt. Z’n elektronica zorgt voor remingrepen die helpen met insturen en een sperwerking simuleren, maar de mechanische basis is zo goed dat dat niet eens vaak nodig is.
Klinkt ie een beetje?
In eerste instantie zijn we teleurgesteld: bij het starten is het motorgeluid véél te tam. Zet je de uitlaten handmatig open of schakel je standje Sport+ in, dan wordt het stationair al beter – en word je tijdens het rijden op een breed arsenaal aan klanken en klappen getrakteerd. Jammer dat dat niet de standaardmodus is; dat zou bij een AMG eigenlijk wel moeten.
Is er ook normaal mee te rijden?
De A 35 wordt nooit echt soft, maar tjonge, wat heeft Mercedes hier toch weer een mooie balans te pakken. De stevige kuipstoelen bieden op de juiste plaatsen steun, de besturing is niet zenuwachtig, er is een mooi audiosysteem en het uitstekende MBUX-infotainmentsysteem dat we kennen uit de gewone A-klasse. Hiermee kilometers maken? Graag en veel, alstublieft.
Wat kost de nieuwe Mercedes-AMG A 35?
In Nederland kun je instappen vanaf 66.445 euro. Belgen zetten al een A 35 voor hun deur voor 51.909 euro.
Video!
De volledige rijtest van de nieuwe Mercedes-AMG A 35 lees je in TopGear Magazine 163; vanaf 21 december in de winkel.
Meer van TopGear


Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Mercedes sedan die je in Nederland kan bestellen, gaat eruit

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes A-klasse review: Is de auto nog steeds een beetje matig?

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Gespot: Mercedes-AMG A 35 van de politie

Brabus A 35 maakt zich kwaad: 365 pk

Mercedes-AMG A 35 Limousine komt de S3 pakken

Mercedes-AMG A 35 4Matic

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?
