TopGear reed zojuist de Porsche Macan. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.

Testobject: Porsche Macan
Uitvoering: Turbo
Locatie: in en om de Porsche-fabrieken in Leipzig
Weersomstandigheden: grauw, grijs, hier en daar nat

Wat reden we?
Porsches compacte SUV voor het middensegment, en dan de Turbo-versie – een woord dat we nog steeds heerlijk vinden klinken en dat in combinatie met elke Porsche garant staat voor snel. Heel snel. Zo ook de Macan Turbo, die 400 pk heeft en daardoor in 4,8 seconden van 0 naar 100 knalt. Dat is slechts 0,2 seconden langzamer dan een 911.

Beviel het?
Zeker. Porsche heeft zich met de Macan ten doel gesteld de beste en snelste midsize SUV te kunnen leveren, en daarin zijn ze uiteraard geslaagd. Hij rijdt echt ongelooflijk goed voor een compacte SUV en is verreweg de snelste en meest ‘betrokken’ auto in z’n segment. We hadden overigens niet anders verwacht.

Nog bijzonderheden?
Niet echt. Als je het beste van het beste in dit segment wilt is dit je auto, ook met andere motoren: BMW’s X3, de Audi Q5 (waarvan je zou verwachten dat de Macan nagenoeg een kopie is, maar in werkelijkheid delen ze slechts een derde van alle onderdelen) en de Range Rover Evoque bieden simpelweg niet de rijsensatie van de Macan. Op asfalt. In het terrein zullen ze elkaar niet veel ontlopen, maar dat boeit niemand omdat niemand dat ooit van plan is.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Voorlopig staan er drie modellen in de prijslijst. De Macan Turbo (3.6 V6 biturbo) met 400 pk kost je 100.700 euro (82.522 in België) – en dat is fors. Je koopt voor dat geld ook een Range Rover Sport (een simpele dan, en die versie rij je met je ogen dicht zoek). Verder is er een Macan S (3.0 V6 biturbo) met 340 pk waarvoor je 77.900 euro dient af te rekenen (en Belgen betalen 60.258 euro) en een Macan S Diesel (3.0 V6 turbo) met 258 pk die je voor 75.400 euro mag meenemen (in België voor 60.258 en daar kun je ‘m ook geknepen krijgen (fiscaal gevalletje?), met 211 pk, voor dezelfde prijs). We gokken verder het volgende: er komt nog een Macan zonder S, waarschijnlijk met vier cilinders, wellicht zowel op benzine als diesel, een (plug-in) hybride versie, een Turbo S en een GTS.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Recht van voor en recht van achter onmiskenbaar een Porsche en ook fraai. Van de zijkant bekeken, lijkt ie wel wat op een Audi Q3 – een van de lelijkste kleine SUV’s op de markt – en dat is niet direct een voordeel. Vooral de kleur en de wielen kunnen ervoor zorgen dat je figuurlijk in een lelijk eendje rijdt of in een nette, sportieve, compact SUV. Wees dus kieskeurig bij je keuze daarvoor. Daarnaast: een X3 is ook lelijk, maar de Evoque is een plaatje en de Q5 mag er ook zijn. Alleen: de Macan rijdt zo goed dat wij ons er verder niet aan zouden storen. Toch past er een kleine kanttekening: de versies die wij reden waren van alle (rijplezier bevorderende) opties voorzien: denk aan elektronisch geregelde dempers, actieve luchtvering, variabele verdeling van aandrijfkrachten en meer. Wil je het allemaal, met een radio en navigatie, hier en daar een plakje leer en geinige velgen dan kun je gerust nog 25.000 euro extra uittrekken. Hij is de beste, maar neigt met wat opties ook naar schreeuwend duur.

 

Reacties