
Dit kan geen toeval zijn: twee dagen nadat Polestar hun betaalbare elektrische auto introduceerde en nog even pijnlijk benadrukte hoe lang we al wachten op een goedkope Tesla Model 3, komt het Amerikaanse bedrijf plots met de aankondiging dat de instapper er nu echt aankomt. Na drie jaar is hier de goedkope Tesla Model 3.
Wat kost de goedkope Tesla Model 3 uiteindelijk?
In Amerika moet instapper 35.000 dollar kosten (net geen 31.000 euro), zoals Elon Musk het had beloofd. De actieradius bedraagt dan 350 kilometer. Langzaam is deze versie allerminst. In 5,6 seconden sprint de goedkope Tesla Model 3 naar de 96 km/u (60 mph) en de topsnelheid is 210 km/u. In Amerika kost een Golf R met vergelijkbare specificaties zo’n 40.000 dollar.
Voor 2.000 dollar meer krijg je de Model 3 Standard Range Plus met 35 kilometer extra actieradius. Het sprintje is 0,3 seconden sneller geklaard en de topsnelheid is 225 km/u. Voor je beeldvorming: de BMW 330i xDrive met dezelfde 0-100-tijd kost in Amerika minimaal 42.000 dollar. Tesla heeft dus een sterk aanbod in het segment.
Naast deze twee modellen zijn er nog de Mid Range (420 kilometer), Long Range (520 kilometer) , Long Range AWD (560 kilometer volgens WLTP) en Performance AWD (530 kilometer WLTP). De laatste twee zijn de versies die momenteel ook al in Nederland rondrijden, met prijzen van 55.600 en 66.600 euro. De Performance vliegt van 0 naar 96 km/u in 3,2 seconden.
Wat kost de goedkope Tesla Model 3 in Europa?
De levering start nu in Amerika en volgens Elon Musk duurt het ongeveer zes maanden voordat de goedkope Tesla Model 3 de oversteek maakt naar Nederland en België. Het is vooralsnog koffiedik kijken hoeveel de instapper hier precies gaat kosten. Volgens Elon moet je rekenen op prijzen die meer dan 25 procent hoger kunnen liggen, afhankelijk van het land waarin je woont. Zo rond de 45.000 euro klinkt als een redelijke gok.
Waarom duurde het zo lang voordat ie kwam?
Heel gek: het blijkt nogal een uitdaging te zijn om een volledig nieuw automerk op te zetten. De productie van de Tesla Model 3 kwam langzaam op gang. Het merk koos ervoor om de duurdere modellen eerst te bouwen zodat er wat geld binnenkwam. Uiteindelijk wist Tesla het productieproces te stroomlijnen en nu lopen de fabrieken op volle toeren. Zodoende kan ook de levering van de goedkopere modellen beginnen.
Meer van TopGear


De budget-Tesla komt volgend jaar eindelijk – en de prijs is op een creatieve manier laag gehouden

Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Vervoerskosten naar Nederland, dan 10% invoerrechten en vervolgens 21% BTW. Dan ben je wel zowat aan de 45k. Kan Tesla weinig aan doen. In Amerika komt er bij die 35k trouwens ook nog sales tax, die verschilt per regio.
Zo wordt het nooit wat met elektrisch rijden wat Tesla betreft; eerst 35.000 nu al vanaf 45.000. Voor Jan modaal niet erg aantrekkelijk.
Waarom moet de wagen 25% duurder zijn dan dat ze verkocht worden in Amerika! Auto’s worden in verschillende continenten gemaakt zonder dat er sprake is van een meerprijs. Tesla mag zijn wagens houden…