
Nee, dit is niet de Mercedes-AMG CLA. Dit is de Mercedes-AMG A 35 Limousine, de kleine snelle sedan voor wie zijn achterpassagiers net iets minder haat. Een kleine C-klasse met een mooier interieur, keuren we ook goed. Hij is hier om klanten te pikken van de Audi S3 Limousine.
Wat maakt de Mercedes-AMG A 35 Limousine bijzonder?
Het is in principe gewoon de A 35-hatch die je al kende, maar dan met een kontje en 50 liter meer bagageruimte. De Mercedes-AMG A 35 Limousine is 130 millimeter langer dan de hatchback. De hoogte en de wielbasis (2.729 millimeter) zijn identiek aan de versie met klepbips. Ook produceert de 2,0-liter turbo-viercilinder dezelfde 306 pk en 400 Nm.
Daarmee valt de hete sedan precies tussen de VW Golf R (300 pk) en de Honda Civic Type R (320 pk). Hij zit net boven zijn voornaamste concurrent: de Audi S3 Limousine met 300 pk. De Audi sprint 0,1 seconden sneller naar de 100 km/u.
Mercedes-AMG A 35 Limousine: de specificaties
Vierwielaandrijving en een zeventrapsautomaat zijn standaard op de nieuwe sedan van Mercedes. In 4,8 seconden gaat de Mercedes-AMG A 35 Limousine van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Launch control, of ‘Race Start’ zoals Mercedes het noemt, zit ook op de AMG.
De middenconsole in de AMG-versie verschilt van de burgerversie. Extra schakelaars laten je het ESP preciezer bedienen, de schakelmodus op handmatig zetten en de dempers instellen. Het scherm toont nu AMG-software waardoor je op elk moment interessante data kunt zien, zoals g-krachten en motorgegevens.
Optioneel kun je gaan voor het AMG Performance-stuur met rechts een draaiknop en een display erin en links twee knoppen die in te stellen zijn met AMG-functies. Heb je niets aan, maar je wilt het wel. De buitenkant is ook een tik agressiever dan bij de normale versies. De volledige ‘grrr’-modus bereikt de A 35 sedan nog niet: daarvoor is het wachten op de 45-versie.
Mercedes-AMG A 35 Limousine: de prijs
Officiële prijzen van de Mercedes-AMG A 35 Limousine zijn nog niet bekend. De hatchback kost minimaal 67.639 euro. De prijzen van de sedan en de hatch ontlopen elkaar nooit veel, dus verwacht net iets minder dan 70.000 euro te moeten betalen, zonder opties.
Meer van TopGear


Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Mercedes sedan die je in Nederland kan bestellen, gaat eruit

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes A-klasse review: Is de auto nog steeds een beetje matig?

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Gespot: Mercedes-AMG A 35 van de politie

Brabus A 35 maakt zich kwaad: 365 pk

Mercedes-AMG A 35 4Matic

Mercedes-AMG A 35: 1e rij-indruk

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)
