
Na de plug-in-versie van de nieuwe Audi Q7 was het wachten op het andere uiterste: een ongegeneerd snelle S-versie met dikke bumpers, vier uitlaten en velgen als boomstammen. Hier heb je ‘m: de SQ7 TDI.
Z’n hart bestaat uit een 4,0-liter diesel-V8 met twee turbo’s én – om er toch nog een licht eco-gehalte aan te geven – een elektrische compressor. Deze staat de turbo’s bij wanneer ze nog niet helemaal op stoom zijn (en heeft daar slechts 250 milliseconden voor nodig), zodat de SQ7 meteen vlot van z’n plek komt en daarbij inderdaad efficiënter is. De 4.0 TDI is daarnaast de eerste Audi-diesel met variabele kleplichthoogte. Het resultaat van al dit moois: 435 pk, maar liefst 900 Nm en een 0-naar-100-sprint van 4,8 seconden. En voor de groengemutsten onder jullie: 7,4 l/100 km en 194 g/km CO2.
Net als andere Q7’s beschikt de SQ7 over zaken als een 48-voltsysteem, aluminium ophanging, de bekende virtual cockpit en een achttraps Tiptronic-automaat met vrijloop-modus. Er zijn koolstof-keramische remmen beschikbaar en de standaard luchtvering werd aangepast voor sportiever gedrag. Optioneel kun je verder kiezen voor heel veel veiligheidsgimmicks; of heb je toch liever een driving dynamics-pakket met sportdifferentieel, vierwielbesturing en actieve rolstabilisatie? Uiteraard hangt elke SQ7 vol met led’jes (matrix-led is een optie) en kun je kiezen voor vijf of zeven zitplaatsen.
De SQ7 TDI is dit voorjaar te krijgen. De Duitse prijzen beginnen bij 89.900 euro – ga voor Nederland dus maar uit van anderhalf keer zo veel.
Meer van TopGear


Audi brengt de SQ7 met dikke V8 terug naar Nederland (maar niet de diesel)

Deze ruige Audi Q7 Overland is gemaakt als speelgoed voor in de woestijn

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Audi Q7 vs Land Rover Defender

Gebruikte Audi Q7 kost ook niets meer

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Wie nog naar Frankrijk of Duitsland wil met de auto, kan nu heel eenvoudig geld besparen (en een boete voorkomen)

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro
