Autotest
BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld
5 nov 2024 - 15:02 uur
5 november 2024 - 15:02 uur
Veiligheid stond niet altijd boven aan de prioriteitenlijst bij autofabrikanten. De Fiat Uno uit de jaren tachtig moest gewoon een auto voor het volk zijn, dus goedkoop en praktisch. Veiligheid was duur. Zelfs de Fiat Punto kreeg in 2017 nog nul sterren van de Euro NCAP. Toegegeven: dat was een moderne crashtest bij een verouderde auto, maar toch.
De BMW 5-serie van de E60-generatie uit de jaren nul is in ieder geval stukken veiliger dan zo’n oude Uno. Het Zwitserse Dynamic Test Center ramt de Fiat Uno met 90 km/u achter op de 5-serie, en de achterruit in de klep gaat niet eens kapot. De bestuurder van de Fiat zou daarentegen heel veel kniepijn hebben.
Chris Jansen heeft op 25 juli 2020 geschreven:
Met mijn Fiat Panda in 2002 ging het precies andersom. Die werd van achteren aangereden door een Volvo, de Volvo zat van voren helemaal in elkaar, mijn Panda had alleen een paar schrammen en was verder intact. Het heeft volgens mij dus meer met kreukelzones te maken, die verschillend zijn aan de voorkant en de achterkant van de auto.
Peter heeft op 25 juli 2020 geschreven:
Appels met peren vergelijken. En waar is de motor van de punto ?