
Geef eens eerlijk toe: zou jij een bouwer van kermisattracties jouw auto laten aanpakken? De fantasie slaat al snel op hol en je verwacht dan een soort combinatie tussen het ergste wat Mansory te bieden heeft en de Turbo Polyp (je weet wel, zo’n draaiende spin met allemaal lampjes). Dan zou je echter te snel conclusies getrokken hebben. Deze Bussink GT Speedlegend is het geesteskind van succesvol ondernemer Ronald Bussink. De man vergaarde zijn rijkdommen onder meer door het verkopen van reuzenraderen.
Een halo uit de F1
De Bussink GT Speedlegend is een Mercedes-AMG GT R, maar dan zonder voorruit en mét een halo. Bussink is trots op zijn project: ‘Gebaseerd op het model van de SLR Stirling Moss, maar verfijnd met elementen uit de Formule 1, zoals de rolbeugel gestileerd als een halo, is er iets unieks ontstaan. Net als de SLR Stirling Moss is de Speedlegend zijn tijd ver vooruit en een designmeesterwerk.’ Auto’s zonder voorruit zijn helemaal hip anno 2021, kijk maar naar de Elva, Monza en V12 Speedster.
De Bussink GT Speedlegend weegt 100 kilo minder
Met een paar tekeningen ben je er natuurlijk nog niet, dus Bussink ging naar het bedrijfje HWA in Affalterbach. Bekende naam? Eigenaar Hans-Werner Aufrecht was in de jaren zestig een van de oprichters van AMG. Bij HWA werden de voorruit en het cabriodak verwijderd. Dat scheelt 100 kilo. Daarna plaatsten ze wat ze de Speedbow noemen – een Y-vormige rolbeugel geïnspireerd op de halo uit de F1. Het is niet zomaar een los stuk koolstofvezel – de knoppen die ooit in het dak verwerkt zaten, zitten nu in de rolbeugel.
Helemaal uitverkocht
Let ook op de verlichting in de halo en de afwerking rond de voorruit – het draait bij dit project om de details. Optioneel verhogen Bussink en HWA het vermogen van de 4,0-liter V8 van 585 pk naar 850 pk. Het interieur spuiten ze desgewenst op bepaalde plekken in dezelfde kleur als de buitenkant. Hebberig geworden van de Bussink GT Speedlegend? Pech, want alle vijf exemplaren zijn al verkocht. Wel verklapt Bussink alvast dat er nog meer projecten onderweg zijn.
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Duurste Mercedes van Nederland heeft geen voorruit

Mercedes-AMG GT R Black Series zonder camouflage

Mercedes-AMG GT R rolt 7x op de Nürburgring

G-Power Mercedes-AMG GT R krijgt 215 pk extra

Mercedes-AMG GT R Roadster geeft toe aan verleiding

Mercedes-AMG GT R (achteruit) vs Renault Twizy

Elektrische steps worden eindelijk legaal in Nederland – dit zijn de voorwaarden

Vaarwel, diesel: er rijden nu al bijna meer elektrische auto’s in Nederland dan dieselauto’s

Het Nederlandse wagenpark gaat waarschijnlijk nog ouder worden, en dat is alleen maar goed nieuws

Rotterdam volgt voorbeeld Amsterdam: al veel eerder dan gedacht 30 km/u rijden

Een van de leukste ‘automerken’ van Nederland is failliet, dus jij kunt nu voor een prikkie je slag slaan

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Knettergek, lekker vliegen happen zeker.