
Eerder dit jaar reed de Mercedes Vision EQXX nog van Stuttgart naar Cassis zonder bij te laden. Een ritje van 1.008 kilometer. Die poging was niet voldoende, dus reed Mercedes de Vision EQXX van zijn basis in Stuttgart naar het circuit van Silverstone. Dat is een afstand van een indrukwekkende 1.202 kilometer.
De reis begon in Stuttgart, waarna hij de grens naar Frankrijk overstak bij Straatsburg. De logische volgende bestemming was Calais om de Eurotunnel naar Engeland te nemen. De EQXX maakte vervolgens eerst een stop bij de F1-fabriek van Mercedes om een rijderswissel te doen. Daarna was de eindbestemming het beroemde circuit in Northamptonshire. De Mercedes deed er 14 uur en 30 minuten over om de afstand af te leggen. Opmerkelijk is dat de airco acht uur lang stond te loeien.
Goed om te weten is dat de Vision EQXX een batterijcapaciteit van ongeveer 100 kWh heeft. Dat zie je bijvoorbeeld ook in de Tesla Model S tegenwoordig. Het is dus niet zo dat Mercedes een stuur en wielen aan een batterijpakket monteerde om het record te pakken.
Eenmaal aangekomen op Silverstone zat er nog wat sap in de batterij. Daarom mocht Nyck de Vries nog even achter het stuur kruipen. Het lukte hem om nog elf ronden op behoorlijk tempo te rijden voordat de EQXX er eindelijk mee ophield.
Eén reactie op “De Mercedes Vision EQXX rijdt 1.200 kilometer op één batterijlading”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

82 km per uur gemiddeld is nu niet bepaald een hoogvlieger