Bijzonder, niet? Dit is de nieuwe Hyundai Ioniq 6 en hij is geïnspireerd door gestroomlijnde vervoersmiddelen uit het verleden. Google maar eens naar de Stout Scarab, Tatra 87 of de Douglas C-47 Skytrain. De nieuwe elektrische auto pronkt door zijn unieke vorm met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,21 Cw. In normale termen is dat ‘heel weinig’. Hyundai geeft de nieuwe elektrische auto het koosnaampje ‘Electrified Streamliner‘.
De Hyundai Ioniq 6 gebruikt hetzelfde Electric Global Modular Platform (E-GMP) als de Ioniq 5 (en Kia EV6 en Genesis GV60), waar we bekend mee zijn. Specificaties zijn nog niet afgegeven, maar op de 5 heb je de keuze uit achter- of vierwielaandrijving, een 58- of 77,4-kWh accu en opladen met 400 tot 800 volt.
De actieradius van de Hyundai Ioniq 6
Volgens het merk is deze Ioniq 6 de meest aerodynamische Hyundai tot nu toe. De auto moet nog officieel getest worden, maar het merk durft alvast te zeggen dat de Hyundai Ioniq 6 een actieradius krijgt van 610 kilometer. Dit is voor de versie met de 77,4-kWh batterij en de 18-inch wielen. De versies met de kleinere 53-kWh batterij en de versies met 19- of 20-inch wielen zullen iets minder ver rijden op één acculading.
De prijs van de Hyundai Ioniq 6
Het is nog niet bekend wat de prijs van de Hyundai Ioniq 6 moet gaan worden. De techniek is min of meer hetzelfde als de Hyundai Ioniq 5, dus we kunnen wel een kleine inschatting maken. De Ioniq 5 met de kleinste batterij heb je vanaf 45.300 euro. De versie met de 77,4-kWh batterij kost minimaal 48.900 euro. We vermoeden dat de prijs van de Hyundai Ioniq 6 iets hoger dan die van de Ioniq 5 zal liggen.
Veel discussie over de wielbasis
Die vorm heeft meer uitleg nodig, dus laten we het Hoofd Design, Simon Loasby, erbij halen. We hopen dat hij het niet erg vindt dat we dit zeggen, maar zijn vader is voormalig auto-ingenieur Mike Loasby, die hielp om de Aston Martin Lagonda-berline en de DeLorean uit de jaren zeventig in productie te nemen. De man is een held. En zijn zoon kreeg de ingenieurs zo ver om de verhoudingen en afmetingen te gebruiken die je hier ziet.
De wielbasis van de Ioniq 6 is 2.950 millimeter , slechts 47 millimeter korter dan die van de nieuwe Range Rover, en de totale lengte bedraagt 4.855 millimeter. De zeer procesgedreven ingenieurs van Hyundai werden om esthetische redenen overgehaald om af te wijken van de cijfers op de spreadsheet, herinnert Loasby zich. ‘We hadden moeite om 50 millimeter extra in de wielbasis te krijgen. We moesten de achterste wielkast naar achteren ‘duwen’ om de verhoudingen te laten werken. Het is niet gemakkelijk en het is niet waar we op papier mee begonnen zijn, maar het is het team gelukt en de auto ziet er beter uit.’
Een paar concessies
De zwarte accenten zijn gemaakt van hergebruikt bandenpigment (heel duurzaam) en hebben als effect dat de auto slanker wordt. De Hyundai is 1,5 meter hoog, maar lijkt veel lager. Vanwege de kosten kon het ontwerpteam de sluitlijnen van de deuren niet verbergen of glas zonder frame gebruiken, wat jammer is. Een intrekbare achterspoiler was om dezelfde reden van het menu verdwenen, daarom heeft de Hyundai Ioniq 6 nu een vaste spoiler halverwege de achterkant en een lagere ducktail. ‘We zeiden tegen de aero-jongens: “Doe wat je moet doen, en wij maken er wel wat van”, aldus Loasby.
De Hyundai Ioniq 6 is een beetje druk rond de achterste portie, met zichtbare sluitingen voor de kofferbak, terwijl verticale elementen ervoor moeten zorgen dat het niet lijkt alsof de auto ‘doorzakt’. Dat schijnt nogal een ding te zijn bij zulke gestroomlijnde auto’s. De bagageruimte is ondertussen groot genoeg voor twee golftassen, ondanks de beperkingen van de aflopende achterkant.
De Hyundai Ioniq 6 zit vol met pixels
Er zijn 736 pixels op de Ioniq 6 (bijvoorbeeld in de achterlichten) en ze maken niet alleen deel uit van de Ioniq-ontwerptaal, maar spelen ook verschillende functionele rollen. ‘Herinner je je die echt vroege tennis-arcadegames nog?’ zegt Loasby (waarschijnlijk heeft hij het over Pong). ‘Het creëert een positieve herinnering voor mensen van onze leeftijd, maar spoel door naar vandaag en de jonge generatie is gek van Minecraft.’
Hij gaat verder: ‘Maar ook kun je naar een ander tijdperk gaan en het Koreaanse alfabet “Hangul” bekijken. Vroeger was het een schrift, totdat koning Sejong er in 1443 een alfabet van maakte. Een van die letters ziet eruit als een perfecte pixel. Dus het is digitaal naar analoog, het is eigentijds, maar we hebben het ook over een 600 jaar oud ontwerp. Dat maakt het misschien wel de oudste designhandtekening van een auto ooit.’
Er is meer jaren tachtig-nostalgie: de gepixelde, horizontale achterlichtbalk is programmeerbaar en roept herinneringen op aan het televisieprogramma Knight Rider. Het zou verleidelijk zijn om berichten voor bumperklevers te programmeren, maar dat staat haaks op de over het algemeen optimistische benadering van Hyundai.
En dan het interieur
Het interieur, zegt de makers, is een ‘mindful cocon’. Er staat geen logo op het stuur; je krijgt een reeks van vier pixellampjes die oplichten om de laadstatus aan te geven, en ze flikkeren wanneer je spraakactivering gebruikt. De deurvakken zijn verlicht en hebben een rustgevende golfvorm. Het onderste opbergvak is transparant, zodat je kunt zien waar je naar op zoek bent.
Voor de sfeerverlichting kun je meerdere kleuren tegelijk kiezen en er is zelfs snelheidsafhankelijke verlichting. Kies voor de optionele camera’s in plaats van buitenspiegels en je krijgt aan weerszijden van het dashboard schermpjes. Deze schermpjes lijken op de uiteinden van vleugels te zitten.
Daarnaast zijn er twee schermen van 12,3 inch, identiek aan de opstelling in de Ioniq 5. Er is veel duurzaamheid; eco-leer dat lijnzaadolie gebruikt in plaats van chemische stofjes, gerecyclede kunststoffen en ook materialen gemaakt van afgedankte visnetten.
jacky heeft op 24 juli 2022 geschreven:
Ik persoonlijk vind de auto top, hopelijk is de prijs ook top.
Peter heeft op 15 juli 2022 geschreven:
Wat een lelijk ding. Waarom zijn al die elektrische Hyundai’s en Kia’s zo spuuglelijk?
Aha heeft op 29 juni 2022 geschreven:
Hyundai gaat op de Tesla toer. Onpraktisch en te duur. De specificatie-fetisjisten gaan deze hypen, de consument kiest voor alternatieven met een betere value for money.