
Mercedes heeft de knappe koppen van hun AMG- en Formule 1-afdelingen bij elkaar gebracht en gevraagd om de nieuwe C-klasse op te peppen. Je kijkt nu naar het resultaat: de nieuwe Mercedes-AMG C 63 S E Performance heeft dankzij een hybride aandrijflijn een vermogen van 680 pk en een koppel van 1.020 Nm. Ja, je moet dan wel die heerlijke V8 vaarwel zeggen, maar je krijgt er de enige logische compensatie voor terug: meer power.
Onder de motorkap ligt zoals verwacht een 2,0-liter viercilinder turbomotor met elektrohulp. 476 pk komt van de verbrandingsmotor – volgens Mercedes is het daarmee de krachtigste viercilinder motor ter wereld. De overige 204 pk verzorgt de elektromotor. Met al deze power moet de C 63 S E Performance van 0 naar 100 km/u kunnen knallen in 3,4 seconden. Zijn topsnelheid ligt op 280 km/u.
Elektrisch rijden met de Mercedes-AMG C 63 S E Performance
Er zijn vijf standaard rijmodi om mee te spelen. Uiteraard heb je Comfort voor relaxt rijden en Sport voor de bochtige landweggetjes. In Sport+ wordt het wat heftiger, maar krijg je nog de nodige ondersteuning die vervolgens in de Race-stand verdwijnt. Dat is de circuitmodus waarbij ESP wordt uitgeschakeld en je het allemaal zelf moet doen. Minder bekend van andere AMG’s is de Electric-modus, waarin je 13 kilometer geruisloos kunt rondrijden.
De Mercedes-AMG C 63 S E Performance komt er opnieuw als sedan en als Estate. Beide versies krijgen vierwielaandrijving en een meesturende achteras. Daarnaast heeft de nieuwe AMG een slim trucje: om het turbogat te dichten, vult de elektromotor niet alleen de gaatjes op, maar wordt de uitlaatgasturbo ook elektrisch geholpen. AMG bevestigde een extra elektromotor die de as van de turbocompressor al aandrijft voordat de uitlaatgassen de motor verlaten – een vondst die Audi bijvoorbeeld eerder toepaste op de SQ7 TDI.
Op dit moment zijn de prijzen van de nieuwe Mercedes-AMG C 63 S E Performance nog niet bekend, maar zodra ze zijn aangekondigd, lees je het hier.
Meer van TopGear


Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

AMG geeft toe klanten te verliezen door viercilinder, maar vanwege een andere reden dan je denkt

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’

Sloopbedrijf redt illegale Mercedes C 63 AMG van crusher, stuurt hem naar Nederland

V8 of niet, Manhart kietelt ook de hybride Mercedes-AMG C 63

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt
