
Eerder reden we al met de Smit Oletha, dus wellicht ben je al bekend met deze beeldschone creatie uit Californië. In dat geval weet je ook dat hij geen BMW Z8 is, ook al lijkt ie erop. De eerste versie van de Smit Oletha was uitgerust met de 4,4-liter V8-motor uit de racer BMW M3 GTS. Een geweldige motor, maar de echte BMW-fan doet het natuurlijk met twee cilinders minder. Daarom is de Smit Oletha er nu ook met een zes-in-lijn.
Zes cilinders op een rij, dat schreeuwt vrij letterlijk en figuurlijk BMW – ongeacht het feit dat het merk genoeg uitstapjes naar drie, vier, acht, tien en twaalf cilinders maakte. Het is dan ook, zoals de jongeren dat tegenwoordig zeggen, echt superchill om te zien dat Smit Vehicle Engineering nu deze motor gebruikt. En ze doen het meteen goed. Ze pakken niet een willekeurige zes cilinder; ze gaan voor de motor uit de legendarische M3 E46.
Uiteraard waren de monteurs van Smit niet te beroerd om de 3,2-liter zescilinder nog eens flink te tweaken. Zo zorgden ze voor gesmede zuigers, drijfstangen en krukas, maar ook voor lichtgewicht nokkenassen voor de 24 kleppen. Die aanpassingen leverden ruim 60 pk extra op ten opzichte van het origineel waardoor het totale vermogen uitkomt op 406 pk. Inderdaad, wel ongeveer 50 pk minder dan de V8.
Waarom zou je de Smit Oletha met zes-in-lijn kiezen?
Goede vraag. Daarvoor hebben we de laatste foto in de galerij hierboven toegevoegd. Dat is een kiekje van de V8-versie, voor als dat je niet was opgevallen. Optisch is het grootste verschil de bobbel in de motorkap, aangezien de zescilinder wat minder fors is. De Smit Oletha met zes-in-lijn is dan ook 45 kilo lichter dan de versie met V8. Uiteindelijk zijn beide auto’s geweldig om te zien en te rijden. Kies de een als je kickt op veel cilinders, of de ander als je blij wordt van het idee van een BMW-coupé met zes-in-lijn.
Meer van TopGear


Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld
