De teleurstelling van het ontbreken van de achtcilinder al verwerkt? Hoeft ook niet. Kleine troost: de 2,0-liter viercilinder in de nieuwe Mercedes-AMG C 63 S produceert samen met een elektromotor even 680 pk en 1.020 Nm. Brommen doet de C-klasse nog steeds, zoals je in de onderstaande video hoort. Welkom in het tijdperk waar de C 63 S net zoveel pk heeft als een Ferrari Enzo.

Minstens zo belangrijk in de tijd waarin we nu leven, is de uitstoot. De hybride viercilinder is een stuk minder dorstig dan de V8. Bijzonder is dat de viercilinder 476 pk produceert, wat niet veel minder is dan de 510 pk uit de 6,2-liter V8 van vroeger (dus niet de vorige generatie). Het geluid van die atmosferische V8 zal nooit meer overtroffen worden.

AMG-topman Jochen Hermann is zo vriendelijk om ons rond te rijden in de nieuwe C 63 S. Hij zegt dat deze viercilinder de absolute limiet is van wat er kan met een viercilinder. AMG zegt dat de nieuwe C-klasse van 0 naar 100 km/u gaat in 3,4 seconden en een topsnelheid heeft van 280 km/u.

Het geluid dat uit de uitlaten komt – die overigens verstopt zitten achter vier nepuitlaten – is best mals te noemen. Al krijgt de viercilinder hier ook wat hulp, dit keer van de speakers. Luister hieronder vanaf een minuutje of elf.

Brabus Mercedes C 300 (B30)

LEES OOK: Brabus tovert Mercedes C 300 om tot B30 en D30

Brabus pakt de C-klasse aan

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)