Een volledig elektrische BMW M-auto is onoverkomelijk. De M-divisie heeft al toegegeven dat het werkt aan een prototype met vier elektromotoren. BMW zal naar de concurrentie kijken of zelfs testen met een Taycan of e-tron. We vroegen BMW M-baas Frank van Meel bij de preview van de M5 (meer informatie volgt komende maand) of hij in de speelse Hyundai Ioniq 5 N heeft gereden. Zijn reactie? Een gigantische grijns.

‘Ik hou van de manier waarop zij denken – dat is de manier waarop wij ook denken. Je moet feedback [in de auto] hebben. Als je op het circuit bent, heb je niet de tijd om naar je snelheidsmeter of toerenteller te kijken. Als je racet, als je de tijd neemt om naar je display te kijken, dan halen twee auto’s je in. Dus wat je wilt is een manier om te weten in welke versnelling je zit, een manier om de toeren te ”voelen”’, zegt Van Meel.

‘In een pure EV met één versnelling, geen geluid en geen emotie weet je niet of je 125 of 150 rijdt of wat dan ook. Daar heb je een oplossing voor nodig. Je moet een connectie vinden van het brein van de bestuurder zonder dat je op de snelheidsmeter moet kijken. Dus ik denk wat [Hyundai] heeft gedaan met de versnellingsemulatie en geluid – wat eigenlijk is waar wij hard aan werken – is de manier om het te doen. Wij hebben zoiets nodig in onze snelle performance auto’s’, legt Van Meel uit.

Verliezen M-auto’s hun charme met neppe geluiden?

Van Meel zegt dat hij niet bang is dat het M-merk ‘niet authentiek’ wordt genoemd door nep geluid, omdat elk versterkt geluid altijd overeen gaat komen met de input van de bestuurder. ‘We zouden geen neppe supercar of ruimteschipgeluiden gebruiken’, lacht de BMW M-baas. Ook zegt de Nederlandse BMW-topman wat over een neppe versnellingsbak in M-auto’s.

‘We werken er al een aantal jaar aan en ik denk dat we een interessante benadering hebben voor dit’, zegt Van Meel. Zijn collega Dirk Häcker kijkt ook uit naar de neppe versnellingsbak. Volgens hem moet de neppe transmissie een extra dimensie toevoegen en geen ‘PlayStation’ zijn. Ook Häcker noemt de Ioniq 5 N ‘een erg interessante auto’. BMW-nerds zullen de ironie inzien van dit verhaal.

Tien jaar geleden vertrok BMW M-baas Albert Biermann na 31 jaar bij BMW om te verhuizen naar Zuid-Korea. Daar zette hij de krankzinnige N-divisie van Hyundai op. Nu ziet het er naar uit dat de volgende generatie van de BMW M-auto’s wordt beïnvloed door de Hyundai N-afdeling. Wat is ook al weer het Duitse woord voor ‘kleine wereld’? En naar welk onderdeel van de elektrische BMW M3 kijk jij het meeste uit?

Reacties

  • Jaquelien heeft op 21 juni 2024 geschreven:

    Haha, wat een mislukking… geluiden die rechtstreeks uit Gran Turismo 4 (2004) lijken te komen. Dat is blijkbaar wat “mannen” willen, net zoals vroeger op je fietsje een kaart tussen je spaken klemmen met een wasknijper. Zo stoer, iedereen kon je horen. Maar goed, dat is subjectieve emotie. Laten we dan naar zijn rationele argumenten kijken:

    “Als je op het circuit bent, heb je niet de tijd om naar je snelheidsmeter of toerenteller te kijken.”

    Werkelijk niemand is bezig met welke snelheid ze rijden op het circuit, behalve op delen waar de snelheid tijdelijk beperkt is. Racen is gewoon vol gas.

    Dan zijn tweede punt: de toerenteller. Vroeger was dat natuurlijk een valide argument, omdat je in de powerband van je verbrandingsmotor moest blijven. Te vroeg of te laat schakelen kostte snelheid. Daar was de geluidsfeedback inderdaad nuttig voor.

    Dat argument geldt niet meer bij racen met een elektrische auto, omdat je altijd in je powerband zit. Sterker nog, met een stille elektrische auto hoor je veel meer van je banden omdat er geen verbrandingsmotor doorheen jammert. Dat geeft je meer directe akoestische feedback, waardoor je nog beter op de limiet van de banden kunt rijden (of daar vandaan kunt blijven). Dat is de race mindset. Gran Turismo-geluiden of kunstmatige schakelmomenten (die gewoon het koppel even onderbreken) werken averechts tijdens het racen.

    Als zijn “grijns” komt van de emotie uit het gevoel hebben van snel rijden, is dat precies dezelfde emotie als wij vroeger hadden met die speelkaart tussen de spaken van onze fiets. Niet nodig; het maakt je fiets door de extra wrijving zelfs minder snel; maar je hebt het idee dat je op een hele stoere fiets zit.

    Emotie.

    Heeft dus echt niets te maken met racen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)