Het is een bericht dat je de laatste tijd steeds meer voorbij ziet komen. Een autofabrikant stelt zijn doelen bij betreft de overstap naar een volledig elektrisch aanbod. Oftewel, ze stellen het uit. Op dit moment zijn nog niet alle elektrische auto’s een goed alternatief voor een auto met verbrandingsmotor, zeker als je gebruiksgemak plus de kosten van aanschaf meerekent. Een EV kost weliswaar minder om rijdend te houden, maar je moet ‘m wel in eerste instantie kunnen kopen.

Gelukkig kunnen automerken hun activiteiten ietsje bijstellen en weer overgaan op de traditionele auto’s. Dat is een luxe die merken als Tesla, Rivian of Lucid niet hebben. Die bouwen namelijk enkel en alleen elektrische auto’s. Over die laatste gaan we het nu eventjes hebben. De financiële cijfers zijn namelijk binnen en het is niet allemaal goud dat er blinkt, zo kunnen we concluderen uit het bericht van Automotive Online.

Integendeel. Lucid draaide namelijk enorm veel verlies. Voor een autofabrikant met grootste plannen is de omzet van 373 miljoen dollar niet enorm hoog. Zeker als je de kosten er tegenover zet. Het verlies bedroeg namelijk 1,48 miljoen dollar. Dat is ten opzichte van vorig jaar overigens een vooruitgang.

3.000 verkochte auto’s

Dan moeten we het uiteraard ook even over de aantallen hebben. In een wereld waar miljoenen Tesla’s rijden, zullen ook wel een hoop Lucids zijn, toch? Nou, dat valt eigenlijk heel erg tegen. Er zijn er 2.000 gebouwd en 3.000 afgeleverd. Dat zijn geen denderende cijfers.

Lucid zegt overigens zelf dat sprake is van een stijgende lijn. De kosten zijn namelijk lager dan vorig jaar, toen leden ze (nog) meer verlies. In Nederland speelt Lucid een rol in de marge. Op dit moment staan er een kleine 70 op geel kenteken, waarvan er 29 dit jaar zijn afgeleverd.

Lucid heeft 1,5 miljard nodig

Hoe komt het dan dat het merk nu nog weet te overleven? Kapitaal. Een partij uit Saudi-Arabië blijft er onevenredig veel geld in pompen. Het is niet zomaar een partij, maar staatsfonds PIF. Die hebben al eens eerder geld in Lucid gestoken en maken nog eens anderhalf miljard euro over. Nu is het niet uniek dat een nieuwe fabrikant het lastig heeft in het begin en veel steun krijgt van investeerders.

Met Tesla was dat ook het geval. Een belangrijk verschil is dat het merk toen een duidelijke voorsprong ten opzichte van de andere merken. Nu in 2024 is er veel meel concurrentie en weten veel fabrikanten hoe ze in puike EV in elkaar moeten schroeven. Op dit moment bouwt Lucid de uitstekend rijdende Air en kunnen ze niet wachten op de Gravity-SUV.

Reacties

  • ICE heeft op 8 augustus 2024 geschreven:

    @eric Sorry hoor maar welke kwaliteit biedt BMW? Vragen hetzelfde voor hun auto’s als Audi en Mercedes maar gebruiken veel slechtere materialen en zijn mede daardoor onbetrouwbaarder. Een BMW op de weg houden is gemiddeld gezien veruit het duurst, totaal overgewaardeerd merk.

    • Ton heeft op 8 augustus 2024 geschreven:

      Een US-vriend van mij heeft het topmodel 10 maanden gehad. Snelheid, comfort helemaal top! Echter de software is zo slecht waardoor van de 10 maanden de Lucid meer dan 6 weken bij de dealer heeft gestaan. Ene keer hadden ze het probleem pas na 40ndagen gevonden. Na 10 maanden had hij het gehad en heeft zijn geld terug gekregen (had hem geleast).
      Elektrische software blijkt gewoon heel moeilijk te zijn, bij Volkswagen heeft het een paar jaar geduurd voordat ze het voor elkaar hadden.

      Reageer
    Reageer
  • Souvage Roger heeft op 7 augustus 2024 geschreven:

    sommige mensen kunnen nog geen huis kopen laat staan 150.000€ voor een auto betalen , ze rekenen waarschijnlijk op de sheiks in Saudi Arabie ….

    Reageer
  • EC Dubost heeft op 7 augustus 2024 geschreven:

    Staatsfonds?……… dus belastinggeld in het putje. Het is één grote zwendel.

    Reageer
  • Jan heeft op 7 augustus 2024 geschreven:

    En toch verrichten ze wonderen, het artikel zegt: “Er zijn er 2.000 gebouwd en 3.000 afgeleverd.”

    Reageer
  • eric heeft op 7 augustus 2024 geschreven:

    Op termijn dus ten dode opgeschreven. De modellen zijn veel te duur en dat breekt ze op. Het is niet de kwaliteit die Mercedes-Benz of BMW biedt en niet de naam c.q. prestige van zo’n merk, maar wel de prijs of zelfs nof meer. Tja, dan gaat dat niet goed komen natuurlijk.

    Maar dat snappen ze duidelijk niet. In plaats van de prijs significant te verlagen, vraagt men om geld in een bodemloze put te gooien.

    Reageer
  • John K heeft op 7 augustus 2024 geschreven:

    Als je niet of nauwelijks kan overleven.Sorry maar dan moet je gewoon sluiten.Hoe is het mogelijk (hondsbrutaal) miljoenen verlies hebben.En dan nog vragen om miljarden ter onder steuning..De drogist/groentezaak op de hoek van de straat krijgt ook geen steun en gaat gewoon dicht.Einde verhaal.

    Reageer
  • Robin heeft op 7 augustus 2024 geschreven:

    Motor, batterijen en aerodynamica zijn top. Maar hun software is zowaar nog slechter dan die van VW. Voor de prijs die ze vragen kan dit uiteraard niet

    Reageer
  • FERRY heeft op 7 augustus 2024 geschreven:

    Ik heb vanaf dag 1 van Lucid gezegd, en ook tegen hun tijdens proefrit in Hliversum: VEELS TE DUUR !!!!

    • Ton heeft op 8 augustus 2024 geschreven:

      Duur maakt hier niks uit. Mijn Tesla was ook heel duur toen ik hem in 2015 kocht. Daar was trouwens ook wel veel mis aan in het begin (veel ruwe constructiefouten, allemaal gratis opgelost), maar rijdt nu hij na 9 jaar nog als een zonnetje.
      Het grote probleem met Lucid is de software. Als je auto niet start of je komt ergens stil te staan daarna, dna maakt de prijs niet uit.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)