Vandaag gaan we het – heel ordinair – hebben over geld. Heel veel geld. Want wat is de duurste auto ter wereld? Superlatieven zijn uiteraard altijd het leukste. Heus, we gaan ooit nog eens de vraag ‘wat is de verstandigste hatchback’ beantwoorden, maar niet vandaag. Spoiler alert: je kunt beter een Lexus CT200h kopen in plaats van een Mini Cooper, zo konden wij op de redactie proefondervindelijk vaststellen.

Welk merk de duurste auto ter wereld voortbracht, dat kun je misschien wel raden. Je weet in ieder geval zeker dat het niet Dacia is. En ook Lada moeten we helaas teleurstellen vandaag. Ondanks dat er één duidelijk antwoord is, zijn er ook verschillende categorieën. Hieronder zie je een uitgebreide inhoudsopgave – zo kun je gelijk door naar wat jij het leukst vindt.

Wat is de duurste auto ter wereld?

Rolls-Royce Arcadia Droptail schuin achter

De duurste auto ter wereld is de Rolls-Royce Droptail. Zo, heb je dat maar gehad De naam Rolls-Royce zul je geregeld tegenkomen in deze categorie. Ze bouwen namelijk dure tot extreem dure auto’s en dus ook de duurste auto’s ter wereld. De Rolls-Royce Droptail is de derde in een reeks bijzonder kostbare auto’s van het merk, na de Rolls-Royce Sweptail in 2017 en de Rolls-Royce Boattail.

Hoe duur is de duurste auto ter wereld?

Duur. Heel erg duur. Reken op zo’n 30 miljoen euro per exemplaar. Als je wilt kwartetten, ben je dus zo’n 120 miljoen euro kwijt. Het is niet zo dat Rolls-Royce een brochure heeft met opties die je kunt aanvinken. Deze auto’s worden minutieus gebouwd naar wens van de klant. Als jij per se gouden ventieldopjes en roze ruitenwissers wilt, gaan ze dat regelen voor je. Gek genoeg heeft niemand dat gedaan.

Hoeveel exemplaren van de duurste auto ter wereld zijn er?

Nu nog drie, maar er komt er eentje bij. De Rolls-Royce Droptail is zo bijzonder dat elk exemplaar zijn eigen naam krijgt. De eerste was de La Rose Noire Droptail, gevolgd door de Amethyst Droptail. De fraaiste is wat ons betreft de Arcadia Droptail. De naam van de vierde is dus nog niet bekend. En ook weten we niet welke kleuren de eigenaar heeft gekozen.

Wat was voorheen de duurste auto?

Boat Tail achterkant

Voor de Rolls-Royce Droptail was de Rolls-Royce Boattail de duurste auto ter wereld. Die moest een bescheiden 28 miljoen euro opbrengen en is een koopje in vergelijking met de Droptail. De Sweptail was slechts 12,8 miljoen euro waard. Wellicht kwam Rolls-Royce erachter dat je er een paar miljoen bovenop kunt gooien, zolang de auto’s extreem zeldzaam zijn.

Wat is de duurste supercar?

Bugatti La Voiture Noire

Heel leuk, al die Rolls-Royces, maar niet snel. Wat is eigenlijk de duurste supercar ter wereld? Daar hebben we ook een antwoord op, want dat is de Bugatti La Voiture Noire. Die kostte 13,4 miljoen euro. Er is sowieso geen goedkope Bugatti, maar de special edities op basis van de Chiron zijn het duurst. De Centodieci (9 miljoen euro), Divo (5,8 miljoen euro), Mistral (5 miljoen euro) en Bolide (4,7 miljoen euro) zijn allemaal ‘peperduur’ (dit is de laatste keer dat we die term gebruiken, beloofd).

Wat is de duurste auto ooit?

Mercedes 300 SLR Coupe Uhlenhaut (duurste auto ooit)

De duurste auto ooit is de Mercedes-Benz 300 SL Uhlenhaut Coupé en we denken niet dat dat snel zal veranderen. Deze auto werd in 2022 door RM Sotheby’s geveild voor 142 miljoen dollar. Er zijn twee prototypes van gebouwd, en het andere exemplaar is eigendom van Mercedes zelf. Leuk detail: de duurste auto ooit verkocht was een leaseauto.

Voor het raceseizoen van 1956 bouwde Mercedes twee dichte versies van de 300 SLR-raceauto, maar uiteindelijk werd deze nooit op het circuit gebruikt. In plaats daarvan mocht het hoofd van de testafdeling, Rudolf Uhlenhaut, ze als bedrijfsauto inzetten. De achtcilinder produceerde 302 pk, wat destijds al goed was voor een top van 290 km/u.

Wat is de duurste auto in Nederland (nieuw)?

Als je nu een auto in Nederland wilt bestellen en het moet de duurste zijn, dan kom je uit op de Rolls-Royce Phantom EWB. Dat is de duurste nieuwe auto in Nederland van dit moment, volgens de prijslijst. De importeur wil daar graag zo’n 650.000 euro voor hebben. Dat bedrag kan echter snel oplopen. Er is zelfs een exemplaar dat meer dan een miljoen euro kost, met zo’n 350.000 euro aan opties aan boord.

De duurste nieuwe auto die ooit verkocht is in Nederland is een Bugatti Chiron. Deze auto kosste 4.064.477 euro. Er zijn inmiddels best wat auto’s die richting de magische grens van 4 miljoen euro gingen, maar dit is de eerste keer dat er in Nederland een nieuwe auto wordt gekocht (en op Nederlands kenteken wordt gezet) die over de grens gaat. De BPM bedroeg trouwens 192.477 euro.

Wat is de duurste occasion in Nederland?

Dat verandert natuurlijk constant, maar op dit moment is dat een Porsche 959 uit 1987. Het is een ‘Komfort’-uitvoering. Dat betekent niet zozeer getint glas, spatlappen en een 16v-antenne, maar de straatversie. Er was ook een sportieve ‘Sport’-versie, die meer op circuitgebruik was afgestemd. De 959 staat bij een Porsche Centrum en moet maar liefst 2.500.000 euro kosten. Met 991 kilometers op de teller is deze ook zo goed als nieuw.

Op nummer twee staat de McLaren Senna LM, een straatlegale uitvoering in de kleur Papaya Orange. Deze heeft slechts 74 km gereden en moet 2.119.950 euro kosten. De derde duurste gebruikte auto van Nederland is wederom een Porsche, ditmaal een 918 Spyder. Net als de 959 is deze Indisch Rood. Staat leuk bij de Ferrari-collectie. De prijs: 1.399.900 euro.

Wat kost de duurste Fiat Multipla in Europa?

Verschrikkelijk maar waar, de Fiat Multipla wordt met uitsterven bedreigd. In Nederland kost de duurste Multipla slechts 2.995 euro. Dan heb je het karaktervolle model (pre-facelift dus) uit 2001 met een 1.6-benzinemotor onder de kap en 205.000 km op de teller. Wees maar snel, want er zijn momenten dat er in Nederland helemaal geen Multipla’s meer te koop staan.

Wat is de duurste elektrische auto?

De duurste elektrische auto is de Pininfarina B95. Qua concept kun je het een beetje vergelijken met de Rolls-Royce Droptail. Het is dus een speciale versie van een toch al bijzondere auto. De vraagprijs is een bescheiden 4.950.000 euro.

Wat is de duurste diesel?

Dat is de Mercedes G450d. Deze kost zonder opties 193.450 euro. We hebben even gespeeld met de configurator, en daar kun je zo een halve ton aan extra’s bij bestellen. De lijst met dure diesels die je in Nederland kunt kopen, staat vol met offroaders. In dit soort auto’s is een dieselmotor enigszins verstandig, omdat de benzinevarianten nogal dorstig zijn.

Reacties

  • RGT8 heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Wat mij betreft de meest boeiende/humoristische redacteur van Autoblog. Verschwunden, of op een lange vakantie. Ik heb er iig niets over gelezen aldaar. Mocht hij een “transfer” hebben gemaakt: succes en veel plezier alhier 👍

    Reageer
  • RGT8 heeft op 7 september 2024 geschreven:

    2x de max.prijs van de Eurojackpot, dan kun je die Merc binnenhalen, mocht ie te koop worden aangeboden.
    Jammer dat de km-srand van de 959 niet op 959 is blijven hangen 🙂
    By the way, aan de auteur: is het toeval dat je met jouw naam “WillemE” kunt vormen? Die ben ik namelijk al een tijdje “kwijt” bij concullega Autoblog.

    • Rolf heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Ik kreeg ook meteen “WillemE” vibes…

      Reageer
    Reageer
  • MVO heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Leuk passend weetje voor d’r bij. Het is mogelijk dat de grens van $142 miljoen nog een keer overschreden wordt. In dat geval waarschijnlijk door de Bugatti 57SC Atlantic. Die wagen is extreem waardevol, maar nog nooit, en zeker niet recent, publiek van eigenaar gewisseld. Als dat in de toekomst een keer komt te gebeuren, zijn de verwachtingen dat die auto waarschijnlijk het record gaat verbreken. Mits wij dan überhaupt het bedrag te zien of te horen krijgen, want er bestaat natuurlijk een kans dat het in volledige privésferen gebeurt.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear