
Bij de nieuwe Fiesta kun je je afvragen wat ze in al die jaren gedaan hebben bij Ford. En of hij eigenlijk wel nieuw is. De nieuwe Ford Fiesta ST is gelukkig wél anders dan zijn voorganger. Het is nu werkelijk een miniatuur Focus RS zonder vierwielaandrijving. De oude 1,6-liter verdwijnt met de downsize-genocide en een 1,5-liter driecilinder maakt zijn entree. Vervelend? Nee, de Ecoboost-motor heeft zichzelf inmiddels wel bewezen.
De nieuwe Ford Fiesta ST is de eerste bonafide hot hatch met een driecilinder. En alsof dat niet genoeg is, kan de Ecoboost-motor zelfs op twee cilinders lopen om brandstof te besparen.
De dappere driecilinder pompt 200 pk en 290 Nm naar de voorwielen. Een sprintje vanaf roodlicht naar 100 doet de nieuwe Ford Fiesta ST in 6,7 seconden. De topsnelheid is nog onbekend en bovendien onbelangrijk. Het gaat om de snelheid (en plezier) in de bochten en daar twijfelt niemand aan. De vorige generatie ST was ijzersterk op plekken waar je aan het stuur moest draaien en werkte als een krultang op je mondhoeken. Schakelen doe je uiteraard handmatig.
Nog leuke knopjes in de nieuwe Ford Fiesta ST?
Ja, net als de Ford GT heeft het feestje op wielen een knop op de rijmodus te kiezen. Normal, Sport en Track staan op het menu. Je keuze beïnvloedt het stuurgedrag, motorkarakter, stabiliteitscontrole en zelfs het motorgeluid (via de speakers).
Begin 2018 komt de nieuwe Ford Fiesta ST naar de dealers. Hij komt als drie- en vijfdeurs. De prijzen volgen nog.
Bekijk de Ford Fiesta ST
Meer van TopGear


De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Als je toch een kleine crossover ‘moet’, is de Ford Puma dan de beste keuze? (review)

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

De Ford Fiesta komt misschien toch terug, maar dan wel als Volkswagen

Snik: Na 47 jaar sneuvelt de betaalbare Ford Fiesta om plaats te maken voor EV’s

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Dat is toch geen aantrekkelijke auto meer, jongens? Ik zie een mislukt paasei, een te hoog opgetrokken neus en wielen als kerststerren!