
Tja, als je van Bugatti niets meer hoeft te verwachten, en Hennessey doet net iets te rustig aan, dan moet je zelf maar je eigen wereldrecord gaan verbreken. Afgelopen maandag trok Koenigsegg eropuit met de Regera om het 0-400-0-record te breken. We verklappen alvast: dat is gelukt. Maar de duidelijke hint naar het algehele snelheidsrecord, is nog interessanter.
Bij het 0-400-0-record gaat het erom dat je zo snel mogelijk vanuit stilstand naar de 400 km/u accelereert en vervolgens zo snel mogelijk afremt naar 0 km/u. Het geeft een totaalbeeld van het vermogen én de stopkracht. In 2017 pikte de Koenigsegg Agera RS op een afgezette snelweg in Nevada het 0-400-0-record van Bugatti met een tijd van 33,29 seconden.
Met fabriekscoureur Sonny Persson achter het stuur breekt Koenigsegg het record met een tijd van 31,49 seconden. In 22,87 seconden zat de Regera op de 400 km/u en in een nog indrukwekkendere 8,62 seconden stond de auto weer stil. Het was die dag windstil. De video van de recordpoging staat onderaan deze pagina.
De snelste auto ter wereld?
Nog veel interessanter wordt het als je blijft zitten tot na de aftiteling, zoals je gewend bent van Marvel-films. Dan hoor je Christian von Koenigsegg zeggen dat ‘de topsnelheid uiteraard nog veel hoger ligt’, waarop Persson de geladen woorden ‘hou m’n bier vast’ zegt en wegloopt. Gaat de Koenigsegg Regera Jesko de 500 km/u aantikken en de Chiron Super Sport van de troon stoten?
De Koenigsegg heeft een 5,0-liter biturbo V8 en drie elektromotoren. Door deze setup is een transmissie niet nodig. De Regera met 1.500 pk en 2.000 Nm heeft dus maar één versnelling. De officiële topsnelheid is 400 km/u/ De pas onthulde Jesko moet sneller dan 480 km/u kunnen rijden.
Koenigsegg Regera breekt 0-400-0-record
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Blijkbaar wil maar niemand deze Koenigseggs van de Chinese overheid kopen

10 van de snelste cabrio’s ter wereld

Koenigsegg Regera bouwen in acht makkelijke stappen

Op de koffie in de fabriek van Koenigsegg

Zo crashtest Koenigsegg de Regera

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
