
Tja, als je van Bugatti niets meer hoeft te verwachten, en Hennessey doet net iets te rustig aan, dan moet je zelf maar je eigen wereldrecord gaan verbreken. Afgelopen maandag trok Koenigsegg eropuit met de Regera om het 0-400-0-record te breken. We verklappen alvast: dat is gelukt. Maar de duidelijke hint naar het algehele snelheidsrecord, is nog interessanter.
Bij het 0-400-0-record gaat het erom dat je zo snel mogelijk vanuit stilstand naar de 400 km/u accelereert en vervolgens zo snel mogelijk afremt naar 0 km/u. Het geeft een totaalbeeld van het vermogen én de stopkracht. In 2017 pikte de Koenigsegg Agera RS op een afgezette snelweg in Nevada het 0-400-0-record van Bugatti met een tijd van 33,29 seconden.
Met fabriekscoureur Sonny Persson achter het stuur breekt Koenigsegg het record met een tijd van 31,49 seconden. In 22,87 seconden zat de Regera op de 400 km/u en in een nog indrukwekkendere 8,62 seconden stond de auto weer stil. Het was die dag windstil. De video van de recordpoging staat onderaan deze pagina.
De snelste auto ter wereld?
Nog veel interessanter wordt het als je blijft zitten tot na de aftiteling, zoals je gewend bent van Marvel-films. Dan hoor je Christian von Koenigsegg zeggen dat ‘de topsnelheid uiteraard nog veel hoger ligt’, waarop Persson de geladen woorden ‘hou m’n bier vast’ zegt en wegloopt. Gaat de Koenigsegg Regera Jesko de 500 km/u aantikken en de Chiron Super Sport van de troon stoten?
De Koenigsegg heeft een 5,0-liter biturbo V8 en drie elektromotoren. Door deze setup is een transmissie niet nodig. De Regera met 1.500 pk en 2.000 Nm heeft dus maar één versnelling. De officiële topsnelheid is 400 km/u/ De pas onthulde Jesko moet sneller dan 480 km/u kunnen rijden.
Koenigsegg Regera breekt 0-400-0-record
Meer van TopGear


Blijkbaar wil maar niemand deze Koenigseggs van de Chinese overheid kopen

10 van de snelste cabrio’s ter wereld

Koenigsegg Regera bouwen in acht makkelijke stappen

Op de koffie in de fabriek van Koenigsegg

Zo crashtest Koenigsegg de Regera

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
