Tja, als je van Bugatti niets meer hoeft te verwachten, en Hennessey doet net iets te rustig aan, dan moet je zelf maar je eigen wereldrecord gaan verbreken. Afgelopen maandag trok Koenigsegg eropuit met de Regera om het 0-400-0-record te breken. We verklappen alvast: dat is gelukt. Maar de duidelijke hint naar het algehele snelheidsrecord, is nog interessanter.
Bij het 0-400-0-record gaat het erom dat je zo snel mogelijk vanuit stilstand naar de 400 km/u accelereert en vervolgens zo snel mogelijk afremt naar 0 km/u. Het geeft een totaalbeeld van het vermogen én de stopkracht. In 2017 pikte de Koenigsegg Agera RS op een afgezette snelweg in Nevada het 0-400-0-record van Bugatti met een tijd van 33,29 seconden.
Met fabriekscoureur Sonny Persson achter het stuur breekt Koenigsegg het record met een tijd van 31,49 seconden. In 22,87 seconden zat de Regera op de 400 km/u en in een nog indrukwekkendere 8,62 seconden stond de auto weer stil. Het was die dag windstil. De video van de recordpoging staat onderaan deze pagina.
De snelste auto ter wereld?
Nog veel interessanter wordt het als je blijft zitten tot na de aftiteling, zoals je gewend bent van Marvel-films. Dan hoor je Christian von Koenigsegg zeggen dat ‘de topsnelheid uiteraard nog veel hoger ligt’, waarop Persson de geladen woorden ‘hou m’n bier vast’ zegt en wegloopt. Gaat de Koenigsegg Regera Jesko de 500 km/u aantikken en de Chiron Super Sport van de troon stoten?
De Koenigsegg heeft een 5,0-liter biturbo V8 en drie elektromotoren. Door deze setup is een transmissie niet nodig. De Regera met 1.500 pk en 2.000 Nm heeft dus maar één versnelling. De officiële topsnelheid is 400 km/u/ De pas onthulde Jesko moet sneller dan 480 km/u kunnen rijden.
Reacties