
Tja, als je van Bugatti niets meer hoeft te verwachten, en Hennessey doet net iets te rustig aan, dan moet je zelf maar je eigen wereldrecord gaan verbreken. Afgelopen maandag trok Koenigsegg eropuit met de Regera om het 0-400-0-record te breken. We verklappen alvast: dat is gelukt. Maar de duidelijke hint naar het algehele snelheidsrecord, is nog interessanter.
Bij het 0-400-0-record gaat het erom dat je zo snel mogelijk vanuit stilstand naar de 400 km/u accelereert en vervolgens zo snel mogelijk afremt naar 0 km/u. Het geeft een totaalbeeld van het vermogen én de stopkracht. In 2017 pikte de Koenigsegg Agera RS op een afgezette snelweg in Nevada het 0-400-0-record van Bugatti met een tijd van 33,29 seconden.
Met fabriekscoureur Sonny Persson achter het stuur breekt Koenigsegg het record met een tijd van 31,49 seconden. In 22,87 seconden zat de Regera op de 400 km/u en in een nog indrukwekkendere 8,62 seconden stond de auto weer stil. Het was die dag windstil. De video van de recordpoging staat onderaan deze pagina.
De snelste auto ter wereld?
Nog veel interessanter wordt het als je blijft zitten tot na de aftiteling, zoals je gewend bent van Marvel-films. Dan hoor je Christian von Koenigsegg zeggen dat ‘de topsnelheid uiteraard nog veel hoger ligt’, waarop Persson de geladen woorden ‘hou m’n bier vast’ zegt en wegloopt. Gaat de Koenigsegg Regera Jesko de 500 km/u aantikken en de Chiron Super Sport van de troon stoten?
De Koenigsegg heeft een 5,0-liter biturbo V8 en drie elektromotoren. Door deze setup is een transmissie niet nodig. De Regera met 1.500 pk en 2.000 Nm heeft dus maar één versnelling. De officiële topsnelheid is 400 km/u/ De pas onthulde Jesko moet sneller dan 480 km/u kunnen rijden.
Koenigsegg Regera breekt 0-400-0-record
Meer van TopGear


Blijkbaar wil maar niemand deze Koenigseggs van de Chinese overheid kopen

10 van de snelste cabrio’s ter wereld

Koenigsegg Regera bouwen in acht makkelijke stappen

Op de koffie in de fabriek van Koenigsegg

Zo crashtest Koenigsegg de Regera

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
