
Tja, als je van Bugatti niets meer hoeft te verwachten, en Hennessey doet net iets te rustig aan, dan moet je zelf maar je eigen wereldrecord gaan verbreken. Afgelopen maandag trok Koenigsegg eropuit met de Regera om het 0-400-0-record te breken. We verklappen alvast: dat is gelukt. Maar de duidelijke hint naar het algehele snelheidsrecord, is nog interessanter.
Bij het 0-400-0-record gaat het erom dat je zo snel mogelijk vanuit stilstand naar de 400 km/u accelereert en vervolgens zo snel mogelijk afremt naar 0 km/u. Het geeft een totaalbeeld van het vermogen én de stopkracht. In 2017 pikte de Koenigsegg Agera RS op een afgezette snelweg in Nevada het 0-400-0-record van Bugatti met een tijd van 33,29 seconden.
Met fabriekscoureur Sonny Persson achter het stuur breekt Koenigsegg het record met een tijd van 31,49 seconden. In 22,87 seconden zat de Regera op de 400 km/u en in een nog indrukwekkendere 8,62 seconden stond de auto weer stil. Het was die dag windstil. De video van de recordpoging staat onderaan deze pagina.
De snelste auto ter wereld?
Nog veel interessanter wordt het als je blijft zitten tot na de aftiteling, zoals je gewend bent van Marvel-films. Dan hoor je Christian von Koenigsegg zeggen dat ‘de topsnelheid uiteraard nog veel hoger ligt’, waarop Persson de geladen woorden ‘hou m’n bier vast’ zegt en wegloopt. Gaat de Koenigsegg Regera Jesko de 500 km/u aantikken en de Chiron Super Sport van de troon stoten?
De Koenigsegg heeft een 5,0-liter biturbo V8 en drie elektromotoren. Door deze setup is een transmissie niet nodig. De Regera met 1.500 pk en 2.000 Nm heeft dus maar één versnelling. De officiële topsnelheid is 400 km/u/ De pas onthulde Jesko moet sneller dan 480 km/u kunnen rijden.
Koenigsegg Regera breekt 0-400-0-record
Meer van TopGear


Blijkbaar wil maar niemand deze Koenigseggs van de Chinese overheid kopen

10 van de snelste cabrio’s ter wereld

Koenigsegg Regera bouwen in acht makkelijke stappen

Op de koffie in de fabriek van Koenigsegg

Zo crashtest Koenigsegg de Regera

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Is de goedkoopste versie van de Polestar 3 al goed genoeg, of moet je toch even doorsparen?

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Geen maximumsnelheid in Nederland? Dat kan prima, volgens dit onderzoek

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom
