10 Marktplaats-types die je altijd tegenkomt

Je auto online verkopen is een hel

Foto('s): Unsplashman op laptop
man op laptop

Je auto verkopen op het internet is een hel. Het idee van een verkoopsite is goed, totdat je deze Marktplaats-types tegenkomt. Soms wil je spontaan je auto de sloot in rijden uit pure ellende. Volhouden, je vindt vast een geschikte koper. De aanhouder wint. Check hieronder 10 Marktplaats-types die je altijd tegenkomt.

De dagdromer

Mailen je het hemd van de lijf met de meest uiteenlopende vragen. Het houdt werkelijk niet op. Maar ze hebben nooit – echt, nooit – de intentie gehad om daadwerkelijk tot kopen over te gaan. Ze wilden gewoon even dagdromen of hun nieuwsgierigheid bevredigen. Ze komen uiteindelijk met een slap excuus of stoppen plots in het geheel met het sturen van berichten.

De testpiloot

Is niet echt van plan om de auto te kopen. De testpiloot is meer een dagdromer met ondernemingsdrang. Stelt wat vragen, maakt een afspraak en komt een proefrit maken met je auto. Na afloop zegt hij dat hij ‘er even over na moet denken’. De dag erna krijg je een bericht met een onnozele reden waarom hij je auto toch niet wil kopen. Het liefst iets wat allang duidelijk was voordat hij überhaupt de afspraak maakte – bijvoorbeeld dat de kleur verkeerd is.

De schreeuwer

Je hoeft niet zo te schreeuwen, de telefoon zit dicht bij het gezicht. En je berichtjes zijn ook prima te lezen in kleine letters. Caps lock hoeft echt niet per se op het internet. Een beetje interpunctie kan trouwens ook geen kwaad.

De ongeduldige

Reageer je niet binnen één uur? Dan krijg je nog een bericht. Reageer je dan nog niet? ‘Nou, vergeet het dan maar hoor, blijkbaar wil je ‘m niet verkopen’, of een ander passief-agressief bericht. De ongeduldige vergeet dat er ook nog zoiets is als werk of slaap. Niet iedereen zit letterlijk elke minuut van de dag op zijn of haar telefoon.

De afhaker

Alles is geregeld en de deal is rond. De afhaker heeft zelfs de vermetelheid om aan je te vragen om de advertentie te verwijderen omdat ze bang zijn voor kapers op de kust. Allemaal prima, je bent een man (m/v) van je woord en je houdt de afgesproken tijd vrij. Daar zit je dan met je goede gedrag, te wachten tot de bel gaat. Er komt niemand opdagen. In het beste geval krijg je nog een berichtje met een flauw excuus, maar de kans is groter dat je niets meer hoort.

De helft-bieders

Je keek voordat je je auto op Marktplaats zette rond naar andere aanbieders. Je kwam uit op een uiterst schappelijk bedrag en deed daar een klein schepje bovenop, omdat iedereen toch iets probeert af te dingen. Toch zijn er altijd gelukszoekers die het voor elkaar krijgen de helft te bieden. Of minder. En ze bedoelen het nog serieus ook.

De vandaag-ophalers

Geen hallo, geen beleefdheden. Gewoon een te laag bod met de boodschap dat ze vandaag je auto komen ophalen. En vergis je niet: het is geen verzoek, anders zou er wel een vraagteken achter staan. Hij komt gewoon vandaag je auto ophalen met vrijwaring en al. Zorg dat je klaar zit.

De woesteling

Deze potentiële koper heeft het kortste lontje in de geschiedenis der korte lontjes. Als er ook maar één ding tijdens de communicatie niet naar wens gaat, kun je een uitgebreid vocabulaire aan scheldwoorden verwachten. Je leert nog eens wat nieuwe woorden en nieuwe eigenschappen over jezelf. Maar, hoe weet ie al die dingen over je moeder? En een nog betere vraag: wat denkt ie nu nog te bereiken na zo’n vertoning?

De domme afdinger

Gefeliciteerd, deze Marktplaats-gebruiker wil serieus overgaan tot verkoop, maar hij of zij wil wel nog wat korting. ‘Ja, dat krasje hier ga ik sowieso laten fiksen. Ik ken mezelf, ik ga me daar enorm aan storen’, zegt deze koper. Een blik naar het barrel waarmee hij kwam aanrijden leert dat hij er geen minuut van wakker zal liggen. Ook aardig: hij had een andere auto gezien die sowieso 500 euro goedkoper was. Daar is een passend antwoord op: ‘Waarom koop je die dan niet?’

De betweter

Mensen die het beter weten dan jij en op de een of andere manier de drang hebben dit via Marktplaats aan je te bewijzen. Ze kunnen je vertellen dat iets in je advertentie nét niet helemaal klopt. Of dat je het ventieldopje één slag te vast hebt gedraaid. Aan kopen hebben ze trouwens geen enkele behoefte.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken