Kalm aan, GT2 RS-eigenaren. Porsche gaat geen nieuwe 3D-geprinte zuigers verkopen om het vermogen van jouw 911 met 700 pk op te hogen. Helaas, het draait hier om een stevig potje dikdoenerij van Porsche. Vandaag laat het merk uit Stuttgart zien welke technieken ze over een paar jaar gaan introduceren, wanneer 3D-printen op grote schaal gebruikt gaat worden.
‘Met de nieuwe, lichtere zuigers kunnen we het motortoerental verhogen, de temperatuur van de zuigers verlagen en de verbranding optimaliseren’, legt Frank Ickinger van de pre-developmentafdeling van Porsche uit. ‘Het is denkbaar dat de 700 pk sterke biturbomotor tot 30 pk meer vermogen krijgt, terwijl we daarbij ook de efficiency verbeteren.’ Hij denkt dat het minimaal vijf jaar duurt voordat de techniek in productie gaat.
De 3D-geprinte zuigers zijn lichter
De nieuwe 3D-geprinte zuigers wegen tien procent minder dan de standaard gesmede zuigers en ze zijn sterker. Het ontwerp van de zuigers is geoptimaliseerd door kunstmatige intelligentie. In de top van de zuiger zit een koelkanaal, iets wat bij smeden niet mogelijk is. Voordat de zuigers in productie kunnen gaan, moet Porsche kritisch kijken naar het kwaliteitsmanagement, zodat elk exemplaar aan dezelfde eisen voldoet.
Andere dingen uit de 3D-printer
Porsche maakt op dit moment al gebruik van 3D-printtechnologie. Bijvoorbeeld voor onderdelen van de stoelen in de Porsche 911 en 718, en voor meer dan twintig onderdelen uit de Porsche Classic-catalogus. Wie een nieuw beugeltje zoekt voor de koppeling van zijn Porsche 959, kan bij de afdeling voor klassiekers een 3D-geprint exemplaar kopen.
Reacties