
Kalm aan, GT2 RS-eigenaren. Porsche gaat geen nieuwe 3D-geprinte zuigers verkopen om het vermogen van jouw 911 met 700 pk op te hogen. Helaas, het draait hier om een stevig potje dikdoenerij van Porsche. Vandaag laat het merk uit Stuttgart zien welke technieken ze over een paar jaar gaan introduceren, wanneer 3D-printen op grote schaal gebruikt gaat worden.
‘Met de nieuwe, lichtere zuigers kunnen we het motortoerental verhogen, de temperatuur van de zuigers verlagen en de verbranding optimaliseren’, legt Frank Ickinger van de pre-developmentafdeling van Porsche uit. ‘Het is denkbaar dat de 700 pk sterke biturbomotor tot 30 pk meer vermogen krijgt, terwijl we daarbij ook de efficiency verbeteren.’ Hij denkt dat het minimaal vijf jaar duurt voordat de techniek in productie gaat.
De 3D-geprinte zuigers zijn lichter
De nieuwe 3D-geprinte zuigers wegen tien procent minder dan de standaard gesmede zuigers en ze zijn sterker. Het ontwerp van de zuigers is geoptimaliseerd door kunstmatige intelligentie. In de top van de zuiger zit een koelkanaal, iets wat bij smeden niet mogelijk is. Voordat de zuigers in productie kunnen gaan, moet Porsche kritisch kijken naar het kwaliteitsmanagement, zodat elk exemplaar aan dezelfde eisen voldoet.
Andere dingen uit de 3D-printer
Porsche maakt op dit moment al gebruik van 3D-printtechnologie. Bijvoorbeeld voor onderdelen van de stoelen in de Porsche 911 en 718, en voor meer dan twintig onderdelen uit de Porsche Classic-catalogus. Wie een nieuw beugeltje zoekt voor de koppeling van zijn Porsche 959, kan bij de afdeling voor klassiekers een 3D-geprint exemplaar kopen.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

De Porsche 911 GT2 RS Clubsport van Max Verstappen staat te koop

‘De hybride Porsche 911 GT2 RS krijgt een turbo die de accu oplaadt’

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25 door Manthey

Mercedes deelt sneertje uit aan Porsche

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
