
Peugeot is het zat om twee middengrote sedans te voeren; de 407 en 607 gaan er binnen een jaartje uit en worden vervangen door één model, de 508. Deze ‘5 by Peugeot’, die in Genève zal worden onthuld, geeft aan hoe dat model er uit gaat zien.
Uiteraard heeft deze conceptcar een hybride aandrijflijn: Peugeots zogenoemde HYbrid4 dat vanaf 2011 ook op productiemodellen te vinden zal zijn. Hierbij worden de voorwielen aangedreven door een 2.0 HDi-dieselmotor met 163 pk, en de achterwielen door een 37 pk sterke elektromotor. Wat je noemt een win-winsituatie: een gemiddeld verbruik van 3,8 l/100 km, een CO2-uitstoot van 99 g/km, vierwielaandrijving wanneer nodig, en een schone elektrocruisemodus waarbij je zonder met je ogen te knipperen kunt zeggen dat je een achterwielaandrijver rijdt.
De vadsige 3008 lijkt een periode van raar vissenbekdesign voor Peugeot te hebben afgesloten, want sindsdien gaat het steeds beter met de ontwerpen van het merk. De 5008 zag er al prima uit, de SR1 conceptcar was erg mooi en deze ‘5 by Peugeot’ is simpelweg een plaatje. Een strakke, tijdloze sedan die wat ons betreft zo ongewijzigd de markt op mag. Maar wel zonder bloemetjeskoplampen alstublieft.
Meer van TopGear


Peugeot 508 PSE vs Peugeot 405 Mi16: hoe ver is de snelle sedan gekomen in 28 jaar?

BMW 330e Touring vs Peugeot 508 PSE SW

Peugeot 508 PSE HYbrid 360

Peugeot 508 Sport Engineered is hier

Peugeot 508 Sport Engineered lijkt te komen

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen
