Pin ons er niet op vast, maar we hebben een vermoeden: deze ogenschijnlijk doodnormale auto’s uit de ’90s zijn de klassiekers van de toekomst. Als The Weeknd straks klaar is met z’n synthesizers en drumcomputers en we weer een beetje zijn uitgekeken op de jaren tachtig, wordt het daaropvolgende decennium onze nieuwe popcultuurfascinatie. Trainingspakken in paars en turquoise, skatebikes, Nakatomi en de auto’s uit je jeugd – waarvan sommige inmiddels de oldtimerleeftijd bijna hebben bereikt. Voor de duidelijkheid: we zijn de Ferrari F355, Porsche 993 en BMW E36 M3 niet vergeten. Maar dat die auto’s populair zijn en blijven, dat weet iedereen wel. Nee, het gaat ons hier om de vergeten modellen die je bijna niet meer ziet, maar die tekenend waren voor de periode. Gewaagde styling, slimme ideeën, doortimmerde techniek – je komt het allemaal tegen in deze lijst met toekomstige klassiekers uit de ’90s.

Mazda 323F

Ooit fleurden ze overal het straatbeeld op, nu moet je ze met een vergrootglas zoeken. De 323F was een extra sportieve hatchback van Mazda, een cool alternatief voor de brave c-segmenters van toen. Hij zag eruit alsof ie 280 km/u kon, en ook al was dat niet zo, de illusie was voldoende. En hij had klapkoplampen – wat wil je nog meer?

Ford Focus (eerste generatie)

Een baanbrekend design, en bovendien een fantastisch sturende auto die vele harten voor zich wist te winnen. Maar zoals veel goede Fords werd ie na verloop van tijd zo goedkoop dat mensen ‘m aftrapten en afdankten. Heb je nu nog een goede eerste-generatie Focus, dan mag je in je handen wrijven.

Opel Tigra

Het was niet meer dan een Corsa met kapsones, en ook de Opel Tigra verwerd uiteindelijk tot onopmerkelijk wegwerpvervoer. Maar bekijk ‘m eens goed: er staat toch een knap karretje, en veel meer jaren-negentig dan dit wordt het niet. Zoek een solide exemplaar en maak overal de blits. (Kom, die uitdrukking is op z’n plek in een lijst met ’90s klassiekers.)

Toyota RAV4

Een suffe caravantrekker? Misschien, maar ook een auto die een heel nieuw segment schiep: dat van de compacte SUV’s die niet de wereld hoefden te kosten. De eerste RAV4 is bovendien nog steeds een knap ding om te zien, en qua ruimte en techniek onverminderd praktisch (4WD!). Is er ook als kortere driedeurs, voor extra cool points.

Fiat Bravo HGT

Ken je ‘m nog? De verder niet heel opmerkelijke Fiat Bravo was te krijgen in een versie met 2,0-liter vijfcilinder. Weer eens wat anders dan een Golf GTI, en voor dat geluid doe je een moord. Goed zoeken, dan kun je er misschien nog ergens een opsnorren en genieten van iets unieks.

Alfa Romeo 156

Alweer zo’n auto die ooit overal te spotten was en nu nagenoeg in rook is opgegaan. Nog steeds een van de mooiste sedans (en stationwagens!) van de afgelopen 30 jaar. Zoals veel ’90s klassiekers verdween ie gaandeweg van de radar, maar aangezien het een Alfa is met een leger liefhebbers achter zich, kun je vast nog wel ergens een mooi exemplaar vinden.

Volvo C70 (eerste generatie)

Nadat alles bij Volvo hoekig was, maar vóórdat alles rond werd, maakte het merk de eerste C70 coupé en cabrio. Prachtig gelijnde tweedeurs luxewågens die er met de jaren alleen maar stijlvoller en gedistingeerder zijn gaan uitzien. Voorzien van heerlijke vijfcilinders en, want Volvo, vast goed voor vele honderdduizenden kilometers. Doen!

Elke uitgestorven MPV

Wie is er niet groot mee geworden? De eerste Espaces en Voyagers verschenen al in de jaren tachtig, maar ook in de ’90s werden ruime en praktische klassiekers neergezet – waarna de carrosserievorm al snel door de SUV werd verdreven. De meeste familiebusjes zijn waarschijnlijk uitgekauwd en ten onder gegaan, dus als je een goede vindt, heb je iets bijzonders in handen. En dat schrijven we niet (alleen) omdat de Pontiac Trans Sport op dit plaatje van een TG-redacteur is, die nog steeds hoopt dat het ding ooit waardering zal oogsten.

Reacties

  • Gerald heeft op 4 juli 2023 geschreven:

    Mis zelf ook bijvoorbeeld de Opel Calibra, Opel Lotus Omega, Lancia Delta HF Integrale 16V, Lancia Kappa, Lancia Libra Stationwagon, Ford Sierra RS Cosworth sedan, Fiat Punto Sporting, Fiat Chinquecento, Maserati Ghibli, Maserati Shamal, om maar wat te noemen.

    Reageer
  • Theike Futs heeft op 4 juli 2023 geschreven:

    Die Mazda 323F…daar maken ze mij wel blijde mee…als ik die gratis en voor niks zou krijgen, lol.

    Reageer
  • David heeft op 8 oktober 2021 geschreven:

    De 406 is getekend door pininfarina 😉

    Reageer
  • Alfa Rien. heeft op 8 oktober 2021 geschreven:

    Vergeten jullie de Alfa 146 niet?
    Toch ook een icoon dacht ik!

    Reageer
  • niels heeft op 3 oktober 2021 geschreven:

    De kleine Honda’s dan?

    Reageer
  • Filips heeft op 3 oktober 2021 geschreven:

    Ik mis de Peugeot 406 met koetswerk van Bertone, die mag er toch zeker wel bij ?

    Mijn teamgenootje had zo’n 323 en daarmee zijn we de hele provincie doorgetrokken. Heerlijke auto en superbetrouwbaar, als je in ieder geval tijdig bijvult 😁

    • David heeft op 8 oktober 2021 geschreven:

      De 406 is getekend door pininfarina 😉

      Reageer
    Reageer
  • Jarno heeft op 2 oktober 2021 geschreven:

    Ik heb een Ford S-Max 2.0 ecoboost met 250 pk uit 2011.
    Parelmoer wit.
    18 inch Ford custom RS velgen.
    108.000 km op de teller.
    De hoogste bieder mag hem komen halen😂

    Reageer
  • Andy heeft op 2 oktober 2021 geschreven:

    Renault 5 gtturbo is dus niets meer waard?
    Geen icoon?
    Geen trendsetter?
    Geen gewilde klassieker?
    Ik ben dan wel benieuwd naar de criteria…

    • Azimech heeft op 3 oktober 2021 geschreven:

      Die Renault is van de jaren tachtig.

      Reageer
    Reageer
  • Mike heeft op 2 oktober 2021 geschreven:

    Volvo 480 turbo??

    • Mbkt heeft op 3 oktober 2021 geschreven:

      Yes! Maar ook de standaard 480.

      Reageer
    Reageer
  • OllieV heeft op 1 oktober 2021 geschreven:

    Een bravo HGT, leuk ding! Overigens heeft die ongeveer dezelfde motor als de Stilo abarth en geen turbo zoals de fiat coupe

    • Tom heeft op 2 oktober 2021 geschreven:

      De Fiat Marea Weekend was er ook met het HGT blok. Nog steeds jammer dat ik hem niet meer heb.

      Reageer
    • Jarno heeft op 2 oktober 2021 geschreven:

      De stilo heeft een grotere versie 2.4 ipv 2.0
      Heeft wel een klote selespeed bak.
      Mijn zwager had er 1.
      Duurde eeuwen voordat hij overging naar een andere versnelling.
      Wel een monsterlijk fijn geluid.

      Reageer
    Reageer
  • Tom heeft op 1 oktober 2021 geschreven:

    Renault Twingo van de eerste grneratie, in groen of paars. Of rood. Of geel. Maar altijd met schuifdakje.

    Reageer
  • JefA heeft op 1 oktober 2021 geschreven:

    Wat een flut-lijstje… een generieke Ford Focus, echt waar!? En dat dan tegen een specifiek merk/model zoals een Bravo HGT. Wat is jullie persoonlijke top 10 (of top 5)?

    • ChriST170 heeft op 9 oktober 2021 geschreven:

      Okay, je geeft aan wat je NIET bevalt. Maar wat zou dan je eigen top-10 zijn? Een standaard Focus MK1 was in zijn tijd uniek qua design en onderstel. Waar alle auto’s in die klasse een starre achteras hadden kreeg je bij de Focus volledig onafhankelijke ophanging. In een strak pak. Toegegeven, een MK1 ST170 of RS is nog amusanter, maar een standaard 1.6 rijdt ook bovengemiddeld strak.

      Reageer
    Reageer
  • Harry heeft op 1 oktober 2021 geschreven:

    Ik vind alles na de jaren 80 geen klassieker in wording meer.

    • Brett heeft op 2 oktober 2021 geschreven:

      Mwoah, een Peugeot 16 Rallye valt wel zeker onder een klassieker in mijn ogen, een oude Clio Cup ook wel ook nog wel. Dit lijstje zelf slaat de plank inderdaad wel mis, maar ieder zijn mening

      Reageer
    • Tom heeft op 1 oktober 2021 geschreven:

      Interessant!
      Of.. oh nee, toch niet!

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan David Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear