
In het land waar broeken strakker gaan zitten van de woorden ‘zilvergrijs metallic’, ‘hoge instap’, ‘restwaarde’ en ‘zuinig in gebruik’ verwacht je dat de super- en hypercardichtheid minimaal is. Toch viel het ons op hoeveel exoten we in ons landje jaarlijks op geel kenteken zetten. Als voorbeeld nemen we even de uitermate begeerlijke Porsche 918 en Carrera GT.
In totaal zijn er in Nederland 19 Porsche 918 Spyders op kenteken gezet. Daar keken we echt van op. Daarvan zijn er maar liefst 13 nog op kenteken in Nederland. Als je nagaat dat er over de hele wereld slechts 918 exemplaren verdeeld zijn, en dus ook aan de enorm welvarende streken, is dat een serieus aantal.
Ook de Porsche Carrera GT is goed vertegenwoordigd in Nederland. Van alle 1.270 exemplaren kregen 12 stuks een geel kenteken. Vandaag zien we in de gegevens van RDW nog negen exemplaren. Dat zijn er een stuk meer dan je zou denken, als je uitgaat van hoeveel je er ziet rijden.
En de voorouder van de Porsche Carrera GT en 918 Spyder? Van de Porsche 959 verlieten 292 stuks de fabriek. Daarvan kwamen er 3 naar Nederland, en zijn er nu nog 2 op Nederlands kenteken. Een relatief groot aantal, al ga je ze waarschijnlijk nooit spotten op de openbare weg.
Meer van TopGear


Deze gouden Porsche 959 toont welvaart

De vijf snelste Porsches ooit

Porsche 959: de duurste schadeauto van dit moment?

Porsche 959 Parijs-Dakar voor het eerst te koop

Waarom de Porsche 959 een G-versnelling heeft

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Deze ruige camper kost net zoveel als een klein huis en je mag er (legaal) in wonen
