De Porsche 959 slaagde erin om 13.000 slopende kilometers van Parijs naar Dakar af te leggen en als eerste over de finish te komen. Dat was in 1986, met René Metge achter het stuur. Jacky Ickx pakte in zijn 959 de tweede plek.

Deze Porsche 959 redde het niet eens om 6.000 kilometer af te leggen op asfalt. Wat de David was voor deze Goliath, is niet bekend. Gelukkig ligt het belangrijke spul achterin. De gecrashte Porsche 959 kan zelfs, ondanks dat het voorwiel rechts op een dolly staat, op eigen kracht bewegen. Al is er wel een rem vastgelopen.

En zelfs met de flinke beurse plek, verwacht veilingshuis Mecum dat de Porsche 959 tussen de 390.000 en 475.000 euro zal opbrengen. Volgens de waardeschatter van Hagerty is de Porsche 959 in concoursstaat 1,1 miljoen euro waard. Voor de handige klusser is er wellicht wat marge te pakken. Als je überhaupt ook maar één onderdeel kunt vinden.

Waarom is de Porsche 959 zo speciaal?

De Porsche 959 was bij zijn debuut de ultieme supercar. De techniek en de prestaties waren ongekend voor de jaren tachtig. Porsche bouwde slechts 294 exemplaren. Achterin ligt een 2,9-liter zescilinder met twee turbos. Het vermogen is 444 pk en in 3,9 seconden zat de Porsche al op 100 km/u. Bovendien had ie een voor die tijd ongelooflijke topsnelheid van 315 km/u. En weet je al waarom de Porsche 959 een G-versnelling heeft?

Weet jij een duurdere schadeauto in de verkoop te staan?

Porsche 959 met schade rijdt een rondje

Reacties

  • Onno heeft op 23 augustus 2018 geschreven:

    Geloof dat de dag dat Mr BEan zijn F1 aan barrels reed echt een duurdere dag was

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear