
Elke auto die gaat rallyen, is cool. Van een oude, verrotte Fiat 126s tot een volledig verbouwd WRC-kanon. Iedereen die moedig genoeg is om met een noodvaart door een bos of langs een klif te boenderen, heeft ons respect. En één auto hangt extra hoog in de denkbeeldige Hall of Fame: de Porsche 959 Parijs-Dakar-racer. En nu, voor het allereerst ooit, is er eentje te koop.
Snelle opfriscursus. De Porsche 959 had slechts één doel: de snelste en technologisch meest geavanceerde Porsche auto ooit te zijn. De straatversies, die zo hier en daar te koop staan, bestaan enkel zodat Porsche dit monster mocht loslaten in de Groep B.
En toen overwon de Porsche 959 alles?
Klein probleempje: toen Porsche klaar was met de ontwikkeling van de 959 was hij a) veel te zwaar en b) de Groep B bestond niet meer. Dus schoof Porsche de auto naar voren om mee te doen aan de Parijs-Dakar. Toen de rally nog echt van Parijs naar Dakar ging.
Het exemplaar wat je hier ziet, trok in 1985 ten strijde met René Metge en Dominique Lemoyne achter het stuur. De 959 leverde waardevolle testinformatie aan Porsche voor de straatauto. Als test meedoen aan de meest slopende race ter wereld. Masochistischer dan dit, wordt het niet.
De auto kreeg de 3,2-liter zescilinder van een 911, maar kreeg wel de ophanging en vierwielaandrijving en het plaatwerk van de Porsche 959. De race winnen, deed deze Porsche 959 Parijs-Dakar niet. Hij haalde de finish niet eens dankzij een lek in de olieleidingen.
De drie Porsche 959’s die het jaar daarop meededen, werden 1e, 2e en 6e – met dank aan de kennis van dit model. Dankzij alle historie is de verhoogde supercar een lieve duit waard.
Volgens de veilingsmeester van RM Sotheby’s zou deze Porsche 959 Dakar ten minste 2,8 miljoen euro opleveren.
Kickstarter-campagne opzetten dan maar?
Meer van TopGear


Deze gouden Porsche 959 toont welvaart

De vijf snelste Porsches ooit

Porsche 959: de duurste schadeauto van dit moment?

Aantal Porsche 918 en Carrera GT in Nederland ligt hoog

Waarom de Porsche 959 een G-versnelling heeft

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

In de zomer doorrijden op winterbanden is gevaarlijk, maar niet vanwege de reden die jij denkt

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?
