Porsche 959 Parijs-Dakar voor het eerst te koop

Voor het eerst is er een Porsche 959 Parijs-Dakar te koop

Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar
Porsche 959 Parijs-Dakar

Elke auto die gaat rallyen, is cool. Van een oude, verrotte Fiat 126s tot een volledig verbouwd WRC-kanon. Iedereen die moedig genoeg is om met een noodvaart door een bos of langs een klif te boenderen, heeft ons respect. En één auto hangt extra hoog in de denkbeeldige Hall of Fame: de Porsche 959 Parijs-Dakar-racer. En nu, voor het allereerst ooit, is er eentje te koop.

Snelle opfriscursus. De Porsche 959 had slechts één doel: de snelste en technologisch meest geavanceerde Porsche auto ooit te zijn. De straatversies, die zo hier en daar te koop staan, bestaan enkel zodat Porsche dit monster mocht loslaten in de Groep B.

En toen overwon de Porsche 959 alles?

Klein probleempje: toen Porsche klaar was met de ontwikkeling van de 959 was hij a) veel te zwaar en b) de Groep B bestond niet meer. Dus schoof Porsche de auto naar voren om mee te doen aan de Parijs-Dakar. Toen de rally nog echt van Parijs naar Dakar ging.

Het exemplaar wat je hier ziet, trok in 1985 ten strijde met René Metge en Dominique Lemoyne achter het stuur. De 959 leverde waardevolle testinformatie aan Porsche voor de straatauto. Als test meedoen aan de meest slopende race ter wereld. Masochistischer dan dit, wordt het niet.

De auto kreeg de 3,2-liter zescilinder van een 911, maar kreeg wel de ophanging en vierwielaandrijving en het plaatwerk van de Porsche 959. De race winnen, deed deze Porsche 959 Parijs-Dakar niet. Hij haalde de finish niet eens dankzij een lek in de olieleidingen.

De drie Porsche 959’s die het jaar daarop meededen, werden 1e, 2e en 6e – met dank aan de kennis van dit model. Dankzij alle historie is de verhoogde supercar een lieve duit waard.
Volgens de veilingsmeester van RM Sotheby’s zou deze Porsche 959 Dakar ten minste 2,8 miljoen euro opleveren.

Kickstarter-campagne opzetten dan maar?

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken