
Als je dacht dat de volledig nieuwe elektrische Fiat 500 het einde zou betekenen voor de Abarth, dan hebben we goed nieuws voor je. Je kijkt naar de Abarth 695 Esseesse, de snelste 500 van dit moment. Het vermogen van de 1,4-liter viercilinder blijft 180 pk, maar door wat aerodynamische ingrepen is hij 1/10e van een seconde sneller op de kwartmijl dan de Competizione. De kwartmijl-tijd is 15,1 seconden.
De grootste veranderingen aan de Abarth 695 Esseesse zijn de 25 procent lichtere aluminium motorkap en de grote achterspoiler, die eerder op de 70th Anniversario zat. De vleugel is handmatig te verstellen in twaalf verschillende posities tussen de 0 en 60 graden. Volgens Abarth kan de spoiler in de maximale setting de neerwaartse druk verhogen tot 42 kilogram bij 200 km/u. In totaal weegt de Esseesse 10 kilo minder dan de Competizione.
Verder staat de Abarth 695 Esseesse op 17-inchers en er zijn genoeg Esseesse-badges. De 0-100-tijd blijft 6,7 seconden en de topsnelheid is 225 km/u, als de spoiler op nul graden staat. Het is daarmee niet de snelste of krachtigste 500 ooit gemaakt. Die eer blijft aan de 695 Biposto met 190 pk en een 0-100-tijd van 5,9 seconden. De tweezitter is al eventjes niet meer leverbaar.
De prijs van de Abarth 695 Esseesse
De nieuwe Esseesse is te bestellen in zwart of grijs en van elke kleur bouwt Abarth maar 695 stuks. De prijs is minimaal 43.265 euro. Voor die prijs krijg je ook rode Brembo-klauwen, Sabelt-stoelen die je alleen kunt verstellen als de deur open is en Koni-schokdempers. Een gerobotiseerde handbak (een automaat, maar dan langzaam en schokkerig) is op verzoek leverbaar.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Abarth 695 70th Anniversario krijgt de pet van Ome Willem

Alle Abarth-modellen zijn weer vers

De duurste Fiat 500 van dit moment

Driften met een elektrische voorwielaandrijver is gewoon mogelijk

Is zo’n gave Fiat 124 Spider na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze geliefde hot hatch was 16 jaar in productie, maar nu is het eindelijk voorbij

Deze Giannini Spettacolo is een opgefokte Abarth 595 met 250 pk en vleugeldeuren

Deze Abarth 1300 OT is stiekem een Alfa Romeo 4C

De Abarth 600e is de sterkste auto van het merk ooit, maar er zijn nog wat vraagtekens

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Is er met de tellerstand van je auto gesjoemeld? Dan kan je auto vanaf nu afgepakt worden

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen
