
Als je dacht dat de volledig nieuwe elektrische Fiat 500 het einde zou betekenen voor de Abarth, dan hebben we goed nieuws voor je. Je kijkt naar de Abarth 695 Esseesse, de snelste 500 van dit moment. Het vermogen van de 1,4-liter viercilinder blijft 180 pk, maar door wat aerodynamische ingrepen is hij 1/10e van een seconde sneller op de kwartmijl dan de Competizione. De kwartmijl-tijd is 15,1 seconden.
De grootste veranderingen aan de Abarth 695 Esseesse zijn de 25 procent lichtere aluminium motorkap en de grote achterspoiler, die eerder op de 70th Anniversario zat. De vleugel is handmatig te verstellen in twaalf verschillende posities tussen de 0 en 60 graden. Volgens Abarth kan de spoiler in de maximale setting de neerwaartse druk verhogen tot 42 kilogram bij 200 km/u. In totaal weegt de Esseesse 10 kilo minder dan de Competizione.
Verder staat de Abarth 695 Esseesse op 17-inchers en er zijn genoeg Esseesse-badges. De 0-100-tijd blijft 6,7 seconden en de topsnelheid is 225 km/u, als de spoiler op nul graden staat. Het is daarmee niet de snelste of krachtigste 500 ooit gemaakt. Die eer blijft aan de 695 Biposto met 190 pk en een 0-100-tijd van 5,9 seconden. De tweezitter is al eventjes niet meer leverbaar.
De prijs van de Abarth 695 Esseesse
De nieuwe Esseesse is te bestellen in zwart of grijs en van elke kleur bouwt Abarth maar 695 stuks. De prijs is minimaal 43.265 euro. Voor die prijs krijg je ook rode Brembo-klauwen, Sabelt-stoelen die je alleen kunt verstellen als de deur open is en Koni-schokdempers. Een gerobotiseerde handbak (een automaat, maar dan langzaam en schokkerig) is op verzoek leverbaar.
Meer van TopGear


Abarth 695 70th Anniversario krijgt de pet van Ome Willem

Alle Abarth-modellen zijn weer vers

De duurste Fiat 500 van dit moment

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Driften met een elektrische voorwielaandrijver is gewoon mogelijk

Is zo’n gave Fiat 124 Spider na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze geliefde hot hatch was 16 jaar in productie, maar nu is het eindelijk voorbij

Deze Giannini Spettacolo is een opgefokte Abarth 595 met 250 pk en vleugeldeuren

Deze Abarth 1300 OT is stiekem een Alfa Romeo 4C

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren
